کتاب زندگی و مسائل

Life and issues
کد کتاب : 35133
شابک : 978-6009149568
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 223
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب زندگی و مسائل اثر محمدجعفر مصفا

"زندگی و مسائل" به قلم "محمدجعفر مصفا"، مجموعه‌ای از یادداشت‌ها، توضیحات و مشاهدات پیرامون رویدادها و زندگی، تعاملات انسانی، آنچه شنیده، گفته و دیده می‌شود را در بردارد. به عبارتی مولف این اثر را خلاصه‌ای از تجربیات شش هفت دهه‌ی عمرش، که آن را به مهمانی تشبیه کرده، می‎داند. "محمدجعفر مصفا" در "زندگی و مسائل"، به بررسی خودآگاهی و خودکاوی می‌پردازد. یکی از اولین وقایعی که او توصیف می‌کند، مقدمات و جریان‌هایی است که باعث می‌شود به سودمندی و کارآمدی سیستم روان‌شناختی‌ای شک کنید که بسیاری از افراد، سالهای متمادی عمرشان را بر آن اساس به خودآزمایی و خودشناسی سپری می‎کنند. به عبارتی با پرداختن به این مساله، اولین سوالی که در ذهن مخاطب نقش می‎بندد این است که آیا هنوز بدون هیچ تغییری، در نقطه‌ای در گذشته‎اش گیر افتاده یا واقعا پیشرفت کرده است.
"محمدجعفر مصفا" اعتقاد دارد که حدود دهه‌ی دوم زندگی، مغز انسان به یک ضبط صوت تبدیل می‌گردد که بعضی از کاست‌های آن، چیزهای مبتذل را ضبط می‌کنند و بعضی دیگر چیزهای باشکوه را ضبط می‌کنند؛ و به فراخور شرایط زندگی، نسبت و میزان این شکوه و ابتذال در بعضی‌ها کمتر و در بعضی‌ دیگر بیشتر است. اما چه ذهن یک نفر یک بیت شعر زیبا را ضبط کند، و دیگری ده بیت را، چه تفاوتی ایجاد می‌کند زمانی که هر دو عاریتی است و آن را از دیگری وام گرفته‌اند؟
خلاصه‌ی بسیاری از صحبت‌های انسان‌ها و به عبارتی تمام زندگیشان، در چند کاست فشرده شده است. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه می‌گویید، به چه چیزی فکر می‌کنید یا حتی چه احساسی دارید؟ آیا چیزی در وجود شما هست که کاملا منحصر به فرد و بدیع باشد؟! این سوالی است که در "زندگی و مسائل" به آن پرداخته می‌شود.

کتاب زندگی و مسائل

محمدجعفر مصفا
محمدجعفر مصفا (متولد ۱۳۱۲ ش، خمین - درگذشتهٔ ۱۳ اسفند ۱۳۹۷) نویسنده، مترجم و مولوی‌شناس اهل ایران است؛ که کتاب‌ها و مقالات زیادی در رابطه با خودشناسی و انسان‌شناسی نوشته‌است.مصفا چندین مقاله نوشته و در جاهای مختلف از جمله فرهنگسرای اندیشه تهران نیز جلساتی تحت عنوان خودشناسی برگزار کرده‌است.متوفی معتقد است انسان تمام عمر خود را مشغول آن چیزی است که نیست! و تأکید دارد که تمام فکرها و اندیشه‌های اعتباری ئی که انسان در سر دارد زائد است، «من» را اعتباری دا...
قسمت هایی از کتاب زندگی و مسائل (لذت متن)
اکنون سوال این است که من و تو انسان بالغ در جست و جویش هستیم و برایمان به عنوان یک ضرورت و نیاز مطرح است کدام جنبه((دوستی))است؟آیا دوستی ای که ما اکنون می طلبیم آن چیزی است که زمانی به حکم کیفیت های فطری به آن نیاز داشته ایم یا ((دوستی))به عنوان یکی از ابزار و اجزا ((شخصیت ))؟واضح است که آن نیاز فطری اولیه اکنون دیگر درما نیست.زیرا سالهاست که از وضعیت ناتوانی جسمی و روحی خارج شده ایم و در حقیقت نیاز فطری به دوستی و حمایت نداریم.ما اکنون ((دوستی))به عنوان یک نیاز شخصیتی را با دوستی به عنوان یک نیاز فطری اشتباه می گیریم.