کتاب درآمدی بر فلسفه ریاضی معاصر

An Introduction to the Philosophy of Mathematics
کد کتاب : 35348
مترجم :
شابک : 978-6008405177
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 364
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب درآمدی بر فلسفه ریاضی معاصر اثر مارک کولی ون


اگر ریاضیات را نوعی علم (science) به شمار آوریم آنگاه فلسفه ریاضی نیز همچون فلسفه فیزیک و فلسفه زیست شناسی شاخه ای از فلسفه علم خواهد بود. این در حالی است که اشیای ریاضیاتی برخلاف اشیای مورد مطالعه علوم دیگر، ظاهرا موجوداتی مکانمند و زمانمند نیستند و علاوه بر این، توان علّی نیز ندارند. از طرف دیگر روش ‎های علوم طبیعی دارد. چرا که علوم طبیعی بیشتر با روش استقرایی سر و کار دارند و این در حالی است که ریاضیات معمولا با استنتاج از اصول پایه ای تر پیش می رود. تفاوت دیگر دانش ریاضیاتی با علوم طبیعی این است که به نظر می رسد نظریات علوم طبیعی نسبت به ریاضیات کمتر یقینی هستند و بیشتر مورد بازبینی و حک و اصلاح قرار می گیرند. بر مبنای چنین دلایلی است که فیلسوفان معمولا ریاضیات را در صنف سایر علوم به شمار نمی آورند و نگاه ویژه ای نسبت به ریاضیات دارند. در میان منابع فارسی، کتاب ها و مقالات زیادی به فلسفه ریاضی پرداخته اند، ولیکن به نظر من چیزی که جای خالی آن به شدت احساس می شود، غیاب منبعی مناسب است که مباحث معاصر موجود در فلسفه ریاضی را معرفی و تشریح نماید. کتاب حاضر از این لحاظ که به مباحث معاصر پرداخته است یکی از بهترین نمونه ها در میان کتاب های فلسفه ریاضی در سطح جهان است.
این کتاب شامل نه فصل است که به ترتیب عبارتند از: ریاضیات و فسلفه اش، حدود ریاضیات، بهشت افلاطونی، افسانه استعاره و صدق های نسبی، تبیین ریاضی، کاربرد پذیری ریاضیات، چه کسی از ریاضیات ناسازگار می ترسد، گل رز با نام های مختلف، خاتمه: قضایایی برای جزیره ی متروکه.
کتاب درآمدی بر فلسفه ی ریاضی معاصر را کامران شهبازی ترجمه کرده است. این کتاب توسط نشر نقد فرهنگ منتشر شده است.

کتاب درآمدی بر فلسفه ریاضی معاصر

مارک کولی ون
مارک کولی ون فیلسوف استرالیایی و استاد فلسفه دانشگاه سیدنی است. وی رئیس سابق انجمن فلسفه استرالیا است. کولی ون به دلیل تحقیق در فلسفه ریاضیات شناخته شده است.
دسته بندی های کتاب درآمدی بر فلسفه ریاضی معاصر
نکوداشت های کتاب درآمدی بر فلسفه ریاضی معاصر
This skillfully written work, including liberal use of analogy and extensive exercises and recommended readings, is a stimulating introduction to some of the most discussed topics in contemporary philosophy of mathematics.
این اثر که ماهرانه نوشته شده، با در بر گرفتن و استفاده آزادانه از قیاس و تمرین های گسترده و خواندن های توصیه شده، مقدمه ای تحریک کننده برای برخی از موضوعات مورد بحث در فلسفه معاصر ریاضیات است.
L.C. Archie

The book is very well written and a pleasure to read. The chapters are short, clear and well structured.... include a list of discussion questions and recommended readings at the end of each chapter.
کتاب بسیار خوب نوشته شده و خواندن آن لذت بخش است. فصل ها کوتاه، واضح و به خوبی ساختار یافته اند... شامل فهرستی از سوالات بحث و کتاب های توصیه شده در پایان هر فصل است.
Jean-Pierre

قسمت هایی از کتاب درآمدی بر فلسفه ریاضی معاصر (لذت متن)