کتاب فلسفه حسابرسی

Auditing philosophy
کد کتاب : 35522
شابک : 978-6001210556
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 367
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 15
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب فلسفه حسابرسی اثر یحیی حساس یگانه

"فلسفه حسابرسی" کتابی است به قلم "یحیی حساس یگانه" که در آن با ارائه ی یک تحلیل منطقی و شفاف، کمک می کند تا خواننده درک درستی از مسائلی همچون چیستی اهداف حسابرسی، چگونگی نیل به این اهداف، ذی نفعان در این پروسه و مشکلات و مسائلی که در ارتباط با هر کدام از موارد مطرح شده وجود دارد، برسد.
"یحیی حساس یگانه" ابتدا نیاز به فلسفه ی حسابرسی را تشریح می کند و سپس وضعیت کنونی آن، نقش ها و اهداف تئوری مورد نظر، مشکلاتی که بر سر راه حسابرس وجود دارد، نگرش فلسفی، درک کلی، بصیرت و بینش، وسعت نظر، روش های مختلف فلسفی، تحلیلی و اخلاقی-ارزشی را مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه، روش شناسی حسابرسی و پیشینه ی آن به خواننده معرفی شده و مواردی نظیر شک، تردید، رسیدگی و حسابرسی تجزیه و تحلیل می شود. "یحیی حساس یگانه" همچنین به نقش های اقتصادی و اجتماعی این نظریه می پردازد و اهداف حسابرسی را یک به یک تشریح می کند.
در کتاب "فلسفه حسابرسی"، ماهیت فرضیات بدیهی آن از جمله فرضیات توجیه کننده، رفتاری و کارکردی، زیر ذره بین قرار می گیرد و مفاهیم مختلف حسابرسی، نقد و بررسی می شود. کتاب همچنین به بحث استقلال حسابرس پرداخته و انگیزه های لازم برای شایستگی و استقلال وی را برمی شمرد و اصول مراقبت حرفه ای را در سطوح مختلف تعریف می کند. از دیگر مواردی که "یحیی حساس یگانه" در کتاب "فلسفه حسابرسی" به آن پرداخته می توان به ارائه ی منصفانه و شواهد حسابرسی و اخلاق حرفه ای اشاره کرد که اثر با تبیین مبانی تئوری اخلاق و ماهیت آن پایان می یابد.

کتاب فلسفه حسابرسی

یحیی حساس یگانه
یحیی حساس یگانه (۲۰ آبان ۱۳۲۹، زنجان) استادتمام عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، عضو هیئت علمی و مدیر «گروه آموزشی حسابداری» مؤسسه عالی بانکداری ایران (وابسته به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) (از ۱۳۸۹)، دکتری حسابداری، حسابدار رسمی، مشاور طرح جامع مالیاتی کشور، عضو مؤسس انجمن حسابداری مدیریت ایران، عضو مؤسس انجمن مهندسی مالی ایران، حسابدار رتبه یک مورد تأیید دیوان محاسبات کشور، و از دانشگاهیان سرشناس حسابداری و حسابرسی ایران در چند ده...
قسمت هایی از کتاب فلسفه حسابرسی (لذت متن)
برای روشن شدن موضوع ، فرض کنید در یک شب مهتابی ، یک ستاره شناس با تلسکوپ به ماه مینگرد . وی به بررسی و مطالعه ماه به عنوان یکی از اجزای منظومه شمسی پرداخته است و در تلاش است به نتایج علمی درباره ماه برسد ، نتیجه کار وی نتیجه ای علمی و شناخت وی شناختی علمی است . حال فرض کنید شخص دیگری در همان لحظه در نقطه دیگری از جهان به ماه می نگرد . وی با نگریستن به ماه قطعه شعر زیبایی درباره یار خود و با هر موضوع دیگری می سراید حاصل چنین کاری یک اثری هنری بوده و شناخت وی هنری است . شناخت و معرفت انسان در اکثر موارد یا علمی است و یا هنری ، با این همه همواره مسائل و پرسش هایی برای انسان مطرح بوده است که بررسی و مطالعه آنها نه در قلمرو علم امکان پذیر است و نه در قلمرو هنر . طرح و بررسی این گونه مسائل ، شناخت فلسفی را به وجود می آورد . البته یافته های شناخت فلسفی به مدد شناخت علمی و هنری امکان پذیر است و این دو نوع شناخت یاور شناخت فلسفی هستند .