کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام

Jazebeh va Dafe'e Ali
کد کتاب : 35651
شابک : 978-9645600097
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 167
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 128
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام اثر مرتضی مطهری

یکی از جوانب شخصیت حضرت علی (ع)، تأثیر مثبت و منفی ایشان بر روی انسان‌هاست که در این اثر درباره‌اش سخن رفته است. این کتاب اثر معلم شهید، استاد مرتضی مطهری است و شامل چهار سخنرانی است که در روزهای ۱۸ تا ۲۱ ماه مبارک رمضان سال ۱۳۸۸ قمری در حسینیه‌ی ارشاد ایراد شده است. کتاب از مقدمه و دو بخش تشکیل می‌شود و در مقدمه‌ی آن کلیاتی درباره‌ی جاذبه و دافعه‌ی انسان‌ها آمده است. در اینجا منظور از جذب و دفع، جذب و دفع‌های جنسی نیست، بلکه مراد آن جذب و دفع‌هایی است که در میان افراد انسان در صحنه‌ی حیات اجتماعی وجود دارد. نویسنده توضیح می‌دهد که افراد از لحاظ جاذبه و دافعه به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند: ۱. افرادی که نه جاذبه و نه دافعه دارند. نه کسی آن‌ها را دوست دارد و نه کسی آن‌ها را دشمن خود می‌داند؛ ۲. افرادی که جاذبه دارند ولی دافعه ندارند؛ ۳. کسانی که دافعه دارند ولی جاذبه ندارند؛ ۴. مردمی که هم جاذبه دارند و هم دافعه. علی(ع) از مردانی است که جاذبه و دافعه‌ی او سخت نیرومند است و همانند او در تاریخ پیدا نمی‌شود.
در فصل اول این کتاب نیز ابتدا با جاذبه‌ی حضرت آشنا می‌شویم که چطور دل‌ها را به سوی خود جذب می‌کرده است و سپس در فصل بعدی توضیح داده می‌شود که دافعه‌ی آن حضرت چگونه بوده است. مرتضی مطهری می‌نویسد: «علی همان کسی است که بر افرادی حد الهی جاری می‏‌ساخت و آنها را تازیانه می‏‌زد و اگر لازم بود- طبق مقررات شرعی - دست یکی از آنها را می‏‌برید، اما بازهم از او رو بر نمی‌تافتند و از محبت‌شان نسبت به وی چیزی کم نمی‏‌شد.» منظور از دافعه نیز در این کتاب، عناصری است که ایشان به سختی طرد می‌کرده‌اند مانند دو گروه از انسان‌ها: منافقان زیرک و زاهدان احمق.

کتاب جاذبه و دافعه علی علیه السلام

مرتضی مطهری
مرتضی مطهری (زادهٔ ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ در فریمان – ترور شدهٔ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ در تهران) روحانی شیعه، استاد فلسفهٔ اسلامی و کلام اسلامی و تفسیر قرآن، عضو هیئت موتلفه اسلامی و از نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران بود. وی قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران بود. بعد از انقلاب به ریاست شورای انقلاب منصوب شد.سید روح‌الله خمینی علاقهٔ زیادی به وی داشت، تا آنجا که بعد از مرگش گفت: «فرزند عزیزی را که پارهٔ تنم و حاصل عمرم بود، از دست دادم» در ادبیات جمه...