کتاب قصه دلیله محتاله

Ghesseh-ye Dalileh-ye Mohtaleh
متن مصحح قصه دله و مختار همراه با پژوهشی درباره بن مایه ها و نوع ادبی آن
  • 55,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: سخن سخن
کد کتاب : 35714
شابک : 978-6226441575
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 238
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب قصه دلیله محتاله اثر مهران افشاری

کتاب « قصه دلیله محتاله» "متن مصحح قصه دله و مختار همراه با پژوهشی درباره بن مایه ها و نوع ادبی آن" نوشته « مهران افشاری» توسط انتشارات سخن منتشر شده است.
قصه دلیله محتاله از قصه های عامیانه کهن در شرح طراری های زنی به نام دلیله یا دله در شهر بغداد است. این زن در ادب کهن فارسی مظهر حیله گری است و شرحی دیگر از مکروی در هزار و یک شب هم آمده است. در کتاب حاضر به پیوست قصه دلیله محتاله،که به نثری ساده و روان ظاهرا در سده دهم نوشته شده،ماجراهای وی در هزار و یک شب نیز نقل شده است. آنچه بر ارزش کتاب افزوده،مقدمه مفصل و تحقیقی مصحح درباره نوع ادبی قصه دلیله محتاله است.
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «قصه دلیله محتاله (متن مصحح قصه دله و مختار همراه با پژوهشی درباره بن‌مایه‌ها و نوع ادبی آن)» با تصحیح و تحقیق مهران افشاری به‌تازگی توسط انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار منتشر و راهی بازار نشر شده است. در پایان داستان او در هزارویک‌شب چنین آمده که خلیفه نام وی را پرسید. او پاسخ داد نام من دلیله است. خلیفه گفت تو محتاله‌ای و بدین سبب به «دلیله محتاله» شهره شد. نام دلیله محتاله در متون ادب فارسی «دلاّله» هم آمده است. به هر تقدیر با گذشت زمان نام دلیله یا دلاّله به دله تبدیل شده و صفت محتاله وی هم نخست به محتال و سپس به مختال و بعدها به مختار تبدیل شده و توده‌های عوام دله مختار را به دله و مختار تبدیل کرده و در قصّه‌ای مختار را همسر دله کرده‌اند چنانکه در روایتی که در این کتاب آمده است هم چنین است.
روایتی که در کتاب پیش رو از قصه دلیله محتاله به چاپ رسیده، به نثری ساده و روان و ظاهرا در سده دهم نوشته شده است. ماجراهای وی در هزار یک شب نیز در این کتاب نقل شده و با مقدمه‌ای مفصل و پژوهشی درباره نوع دابی داستان دلیله محتاله و پیشینه آن در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

کتاب قصه دلیله محتاله

مهران افشاری
مهران افشارى (متولد:1346-تهران)، پژوهشگر، عضو هیأت علمی دانشنامه جهان اسلام، مدیر گروه ادبیات وزبانها، مسئول شاخه ادبیات فارسی اصطلاحات مفاهیم علوم فنون کتابهادر سال 1346ش در تهران متولد شد. وى داراى مدرک فوق ليسانس زبان و ادبيات فارسی است. نخستين مقاله تحقيقى وى، در بهار 1368ش در چيستا چاپ شد و تا سال 1389ش نزدیک به 70 مقاله تحقيقى در نشريات معتبر و دايرةالمعارف‌ها چاپ كرده و از سال 1376ش، عضو هيئت پژوهش و مؤلف دانشنامه جهان اسلام بوده است.
دسته بندی های کتاب قصه دلیله محتاله