کتاب نخستین رویارویی های اسلام و سکولاریسم

Islam and secularism
کد کتاب : 36011
شابک : 978-9643639839
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1089
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نخستین رویارویی های اسلام و سکولاریسم اثر محمدحسن زورق

"نخستین رویارویی های اسلام و سکولاریسم" اثری است که "محمدحسن زورق" آن را به رشته‌ی تحریر درآورده است. تاریخ همواره نگاهش را به سیاست در ادوار گذشته دوخته و بیشتر حجم تاریخ، روایتی از روابط قدرت گذشته است؛ پس می‌توان ادعا کرد که سیاست اساس تاریخ فرداها را تشکیل می‌دهد. همین مساله باعث شده که رجال قدرت، به کرات در روایات تاریخی ذکر شوند. از سوی دیگر، سیاستمداران غالبا تمایل خود به قدرت را پشت توجیهات مذهبی، فلسفی، اجتماعی و حتی فرهنگی پنهان نموده و اعمال خود را از طریق دین، فلسفه یا قانون توجیه می‌نمایند و در خدمت توجیهات دینی، فلسفی یا قانونی، تبلیغات قدرت می‌کنند. آنها از اختیارات خود در این حوزه‌ها استفاده کرده و از این طریق امکان نهادینه شدن قدرتشان را ایجاد می‌کنند.
از زمان هبوط حضرت آدم (علیه السلام) به زمین در ابتدای تاریخ، بین حق و باطل نزاع‌های عظیمی وجود داشته است. اما از منظر "محمدحسن زورق"، از بین تمام نبردهایی که در تاریخ رخ داده، جنگ صفین است که جنگی متفاوت است. جنگ صفین درگیری بین دو جهان بینی متضاد است و همان درگیری هابیل و قابیل در مقیاس بزرگتری است. جنگی که در طول تاریخ ادامه داشته و به امروز نیز رسیده است.
در کتاب "نخستین رویارویی های اسلام و سکولاریسم" نیز همین تعارض شرح داده شده است و از وقایع جنگ به عنوان متن استفاده شده است که حواشی آن از منابع دیگر ذکر شده است. وقایع جنگ در گزارش نصر بن مزاحم با عنوان پیکار صفین ذکر شده است؛ روایت نصر بن مزاحم اولین و قدیمی‌ترین روایت از جنگ صفین است.

کتاب نخستین رویارویی های اسلام و سکولاریسم

محمدحسن زورق
نامم محمد حسن و نام خانوادگیم حاجی علی محمدی و تخلصّم در شعر زورق است. در نخستین روزهای آذرماه سال 1329 در خانه ای کوچک در تهران بدنیا آمدم . از آن خانه تصویر کمرنگی در ذهنم بر جای مانده است . سپس به خانه ای بزرگتر نقل مکان کردیم . دوران کودکی و نوجوانیم در این خانه گذشت . برای تحصیلات ابتدایی در مدرسه ای از مجموعه مدارس جامعه تعلیمات اسلامی ثبت نام شدم که با خانه ی ما فاصله زیادی داشت . دوره اول متوسطه و بخشی از دوره دوم متوسطه را نیز در تهران تحصیل کردم ولی سرانجام از دبیرستان خرد شیراز در ...
دسته بندی های کتاب نخستین رویارویی های اسلام و سکولاریسم
قسمت هایی از کتاب نخستین رویارویی های اسلام و سکولاریسم (لذت متن)
سکولاریسم در واقع برپایه ی جدایی دین از سیاست بنیان شده است. سکولاریسم در واقع عقیده ای است، مبنی بر جدایی نهادهای حکومتی و کسانی که بر مسند دولت می نشینند، از نهادهای مذهبی و مقام های مذهبی است. این تفکر به صورت کلی ریشه در عصر روشنگری در اروپا دارد. مفاهیمی مانند جدایی دین از سیاست، جدایی کلیسا و حکومت در آمریکا، و لائیسیته در فرانسه و ترکیه بر پایه سکولاریسم بنا شده اند، ولی در کشورهایی مانند ایران، عربستان با جدایی دین از سیاست مخالف هستند.