کتاب روش پژوهش در تاریخ شناسی

Research method in historiography
کد کتاب : 36024
شابک : 978-6229933794
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 290
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب روش پژوهش در تاریخ شناسی اثر حسن حضرتی

"روش پژوهش در تاریخ شناسی" به قلم "حسن حضرتی" اثری است که تکنیک تحقیق در تاریخ را با ویرایشی جدید به همراه ملحقات و اضافات در اختیار خوانندگان قرار داده است. از جمله تغییرات عمده در ویرایش جدید، اضافه شدن بخش‌های «ملاحظات ارزی در تاریخ‌ورزی» و «نقد و نظر» و همچنین تجدید نظرهای مهم در رویکرد کلی کتاب است. مهمترین جنبه این اثر این است که رویکرد منحصر به فردی در روش تحقیق تاریخ نگاری دارد و در ارائه این موضوع، اساسا تلاش نمی‌شود از کارهای قبلی انجام شده در زمینه روش تحقیق در سایر رشته ها تقلید کند. "روش پژوهش در تاریخ شناسی" نوشته‌ی "حسن حضرتی" برای همه دانشجویان تاریخ و سایر شاخه‎های علوم انسانی که مایل به یادگیری روش شناسی تاریخی هستند، اثری مفید و موثر خواهد بود.
هدف این کتاب ارائه اثری منحصر به فرد در زمینه روش تحقیق تاریخی است؛ یعنی آنچه به طور واضح و معین به انجام تحقیقات تاریخی نیاز دارد. در نتیجه، در حالی که بین تاریخ نگاری و سایر رشته‌های علوم انسانی مانند علوم اجتماعی، علوم سیاسی و.. شباهت هایی در روش وجود دارد، نویسنده سعی نکرده که در سازماندهی و ارائه مطالب، از آن موارد کپی کند. حاصل متکی بودن به پژوهش‌های جدید و تاثیر نپذیرفتن از مطالعات بین‌رشته‌ای پیشین، ارائه‌ی یک اثر ارزشمند تحت عنوان "روش پژوهش در تاریخ شناسی" است که رنگ و بویی کاملا تاریخی دارد. "حسن حضرتی" به منظور بیان کامل منظور خود برای خواننده، سعی کرده تا مواردی را به عنوان نمونه، برای موضوعات بسیاری که در این مجلد بحث کرده، ارائه دهد. علاوه بر این، کوشیده تا موضوعات با فصاحت کامل بیان شوند و از طولانی شدن گفتار جلوگیری شود.

کتاب روش پژوهش در تاریخ شناسی

حسن حضرتی
حسن حضرتی یامچی نویسنده، مترجم و دانشیار تاریخ دانشگاه تهران است که از او آثار چندی دربارهٔ تاریخ ایران و اسلام منتشر شده‌است. او در ۲۲ اسفند سال ۱۳۴۹ خورشیدی در مرند متولد شد.او مدرک کارشناسی تاریخ خود را از دانشگاه شهید بهشتی، و مدرک کارشناسی ارشد، و دکترایش ر از دانشگاه تهران اخذ کرده‌است.حضرتی در سال ۱۳۷۱ دوره کارشناسی خود در رشته تاریخ را در دانشگاه شهید بهشتی به پایان رسانده و برای ادامه تحصیل، راهی دانشگاه تهران شد. در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و در سال ۱۳۷۳ ...
دسته بندی های کتاب روش پژوهش در تاریخ شناسی
قسمت هایی از کتاب روش پژوهش در تاریخ شناسی (لذت متن)
موضوعات مطرح در حوزه پژوهش، در علوم انسانی به طور عام و در تاریخ شناسی به طور خاص را می توان در سه سطح طبقه بندی کرد: سطح نخست : روش تحقیق در تاریخ است که بیشتر ناظر به آموزش تکنیک های پژوهش و نگارش است. سطح دوم: روش شناسی تاریخی است و سطح سوم معرفت شناسی تاریخی که ناظر به فهم مباحث معرفت شناختی مانند عینیت و نسبیت در تاریخ شناسی است.در این کتاب هدف این بوده است که اثری ویژه روش تحقیق در تاریخ تهیه کنم . یعنی آنچه به طور مشخص نیاز تحقیقات تاریخی است، مورد توجه قرار گیرد. فلذا سعی نکرده ام در چینش مطالب و تبیین و توضیح آنها از تحقیقات مربوط به دیگر حوزه های علوم انسانی مانند علوم اجتماعی، علوم سیاسی و ... تقلید کنم اگر چه در حوزه روش، تشابهات میان تاریخ شناسی و علوم یاد شده وجود دارد با این حال کوشش کرده ام تحت تأثیر آنها نباشم و اثری کاملا با رنگ و بوی تاریخی ارئه کنم. همچنین کوشش کرده ام برای مباحث مختلفی که در متن حاضر در میان گذاشته ام، مثال های تاریخی بیاورم تا بدین وسیله منظورم را تمام و کمال به خواننده منتقل کنم. مضافا به این که سعی نموده ام تا حد امکان در توضیح و تببین مباحث شیوه اطناب و اطاله سخن را در پیش نگیرم و همواره خود را مقید کرده ام تا به صورت موجز، تمام آنچه را لازم به گفتن است گفته باشم. لازم به ذکر است در ضمیمه این کتاب مبانی نظری نهضت های شیعی صوفی در ایران ( قرون هفتم تا دهم ه.ق) آورده شده است.