کتاب رام کننده ی باد

The Boy Who Harnessed the Wind
(داستان پسری که از باد،برق ساخت)
کد کتاب : 36245
مترجم :
شابک : 978-6004627078
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 258
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

برنده جایزه ALA Alex سال 2010

برنده جایزه بین المللی کتاب کورین سال 2010

معرفی کتاب رام کننده ی باد اثر ویلیام کامکوامبا

کتاب "رام‌کننده‌ی باد"، به نوشتار ویلیام کامکوامبا و برایان میلر می‌پردازد و نشان می‌دهد چگونه می‌توان با امکانات محدود و بدون دستیابی به تحصیلات دقیق، اقدام به انجام کارهای بزرگ نمود. ویلیام در یکی از روستاهای مالاوی، یکی از کشورهای فقیر آفریقایی، توانسته است یک توربین بادی اختراع کند و روستای خود را از وضعیت خشکسالی نجات دهد. این کتاب بیوگرافی ویلیام کامکوامبا، که به انگیزه‌بخشی بسیاری از جوانان در کشورهای درحال توسعه شده جهان تبدیل شده و موجب دریافت جوایزی برای نویسنده‌اش شده است، به زبان فارسی ترجمه شده است.

ویلیام و شش خواهرش در خانواده‌ای کشاورز زندگی می‌کردند. اعضای خانواده و تمامی اهالی روستا که به اقوام مشابه ایشان تعلق داشتند، به کشاورزی مشغول بودند. آن‌ها در یکی از روستاهای شرقی مالاوی ساکن بودند، کشوری کوچک در آفریقای شرقی که مرزهای خود را با موزامبیک، تانزانیا و زامبیا به اشتراک می‌گذاشت.

زمانی که خشکسالی سختی سایه ی خود را بر روی روستای کامکوامبا افکند و تمام محصولات آن‌ها را نابود کرد، خانواده کامکوامبا دچار بی‌پایانی شدند. آن‌ها دیگر چیزی برای خوردن و یا فروش نداشتند و این وضعیت بدون شک افزایش فقر آن‌ها را تشدید کرد. در موقعیتی که خانواده به سختی برای تأمین نیازهای اساسی خود تلاش می‌کردند، ویلیام در ذهن خود دست به فکری می‌زد، فکری که تاکنون فردی در جمع خانواده‌اش یا روستایشان به آن افکار نکرده بود.

در کتاب "رام‌کننده‌ی باد"، داستان زندگی ویلیام کامکوامبا تعریف می‌شود. این داستان نشان دهنده این است که ویلیام به دلیل ناتوانی در پرداخت شهریه مدرسه، تحصیل خود را وقفه داده است، اما وقت بسیاری را در کتابخانه محلی خود سپری می‌کند. وی از طریق مطالعه کتب علمی و با بهره‌گیری از استعداد خلاقیت خود، توانسته است وسیله‌ای اختراع کند که به روستا در مواجهه با خشکسالی کمک می‌کند.

کتاب رام کننده ی باد

ویلیام کامکوامبا
ویلیام کامکوامبا (متولد 5 آگوست 1987) مخترع و نویسنده مالاویایی است. وی در سال 2001 هنگامی که با استفاده از درختان صمغ آبی، قطعات دوچرخه و مواد جمع آوری شده در محلی، یک توربین بادی ساخت تا چندین وسیله الکتریکی را در خانه خانواده خود در ویمبه ، 32 کیلومتری شرق کاسونگو ایجاد کند، در کشور خود شهرت پیدا کرد. از آن زمان، او یک پمپ آب با انرژی خورشیدی ساخته است که اولین آب آشامیدنی روستای خود و دو توربین بادی را تأمین می کند، بلندترین ایستگاه با 12 متر (39 فوت)، و در نظر دارد دو مورد دیگر ، از جمله...
قسمت هایی از کتاب رام کننده ی باد (لذت متن)
من و دوست هایم عاشق کامیون بودیم. عاشق کمپرسی های چهار تنی ای که موقع خارج شدن از مزرعه های بزرگ، زمین را زیر پاهای خود به لرزه درمی آوردند و گردوخاک هوا می کردند. عاشق وانت هایی بودیم که مردم را از ویمبه می بردند به نزدیک ترین شهر، یعنی کاسونگو. عاشق همه شان بودیم. هر هفته سر اینکه چه کسی می تواند بهترین کامیون را بسازد، با هم رقابت می کردیم. می دانم که در آمریکا می شود از مغازه کامیون های اسباب بازی ای خرید که از قبل سر هم شده اند. ولی ما در مالاوی کامیون هایمان را از پاکت های شیک شیک و چند تکه سیم درست می کردیم. به نظر خودمان کامیون های ما به زیبایی کامیون های آمریکایی بود.