کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار

Naser al-Din Shah Qajar Memoirs Newspaper
به انضمام سفرنامه اول فرنگ (از شوال 1288 تا ذیحجه 1290ق)
کد کتاب : 36378
شابک : 978-6226441605
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 753
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار اثر ناصرالدین شاه قاجار

"روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار" مجموعه‌ای است ارزشمند و نفیس که به همت بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و نشر سخن منتشر شده و بخشی از تاریخ ایران را از قلم یکی از شناخته‌شده‌ترین پادشاهان آن بازگو می‎کند. مجلد پیش رو که به کوشش "مجید عبدامین" گردآوری و تدوین شده، "روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار" را از شوال 1288 تا ذیحجه 1290 هجری قمری "به انضمام سفرنامه های اول فرنگ" در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد.
"روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار" که توسط یک پادشاه قاجار نوشته شده، نشان‌دهنده اهمیت گسترده روایات سفر در قرن نوزدهم است که این بار به قلم سلطنتی به رشته‌ی تحریر درآمده است. این ژانر آنقدر موفق بود که پادشاه قاجار نیز آرزو داشت بخشی از آن باشد. سفر برای "ناصرالدین شاه قاجار" به طور قطع یک عنصر ضروری بود. او سفرهای زیادی به سراسر ایران و خارج از کشور داشت و سفرهای خود را به دقت ثبت می‌کرد. سه سفر او به اروپا در سالهای 1873، 1878، 1889، نشان می‎دهد که سفر جزء لاینفک سبک زندگی این پادشاه مهم قاجار بود.
آنچه که این سفرها را منحصر به فرد می‎کند، این واقعیت است که "ناصرالدین شاه قاجار" عملا مرکز ثقل سیاسی قلمرو خود را از پایتخت خود در تهران دور کرده بود و ریاست یک دربار سیار را بر عهده داشت. یادآوری این نکته نیز ضروری است که ناصرالدین شاه به همان اندازه که به اروپا سفر کرد، در قلمرو خود و سپس به دور جهان عرب و اسلام در امپراتوری عثمانی نیز سفر کرد. او مخارج این سفرها را بیشتر از طریق فروش امتیازات عمده به اروپا تامین می‌کرد. "روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار" که "به انضمام سفرنامه های اول فرنگ" توسط "مجید عبدامین" گردآوری شده، شرح جالبی را از نگاه این پادشاه و مکان‌هایی که به آن سفر کرده ارائه می‌دهد.

کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار

ناصرالدین شاه قاجار
ناصرالدین‌شاه قاجار (تولد ۲۵ تیر ۱۲۱۰ – مرگ ۱۲ اردیبهشت ۱۲۷۵) که پیش از پادشاهی ناصرالدین میرزا خوانده می‌شد، معروف به "قبلهٔ عالم"، "سلطان صاحبقران" و بعد از کشته شدن توسط میرزا رضای کرمانی «شاه شهید»، چهارمین شاه از دودمان قاجار ایران بود. او با نزدیک به ۵۰ سال پادشاهی، طولانی‌ترین دورهٔ پادشاهی را در میان دودمان قاجار دارد و به افتخار نیم قرن سلطنت بر ایران، خود را صاحب قران نامید. او همچنین نخستین پادشاه ایران بود که خاطرات خود را نوشت. همچنین، ناصرالدین&z...
دسته بندی های کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار