کتاب لاموزیکا و لاموزیکای دوم

La musica
کد کتاب : 13634
مترجم :
شابک : 978-9644482762
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 72
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1965
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

لاموزیکا دومین
La musica deuxieme
کد کتاب : 3640
مترجم :
شابک : 9789643127695
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 111
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1965
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : ---

لاموزیکا
La musica
تجربه های کوتاه
کد کتاب : 3676
مترجم :
شابک : 9786002296016
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 43
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب لاموزیکا و لاموزیکای دوم اثر مارگریت دوراس

شخصیتهای نمایش "لاموزیکا و لاموزیکای دوم" نوشته مارگریت دوراس شامل، آنماری رش، زن سی و پنج ساله یا کمی بیشتر و با وقاری انکارناپذیر، محتاط، و رفتاری نسبتا خشک است. وقارش، این طور که پیداست، عادت دیرین او است. طرز لباس پوشیدنش هم همیشه موقرانه است. اقتدارش در برخورد اول به چشم نمی آید، البته نه اینکه نقش پنهان کند، خیر، سرشتش این است، وجودش برای خودش هم پنهان است، پنهان در پس تربیتی نمونه وار، که حالا البته از میان رفته است. در زمانه ما هستند زنانی که خود را تربیت آموخته میدانند، بی آنکه بویی از آن برده باشند، حال آنکه این میراث از مادران به دختران و حتی به همین زنان هم رسیده است. موضوع اصلی در اینجا کسب دانایی است درباره ی مرد، ولی مثل این که زنها غافل مانده اند، و کسب این دانایی انگار باید پنهان و در پرده صورت گیرد. میشل نوله، مردی سی وپنج ساله یا کمی بیشتر، در اولین روز اقامتشان در خانه جدید بعد از ازدواجشان، حرف از رفتن میزند. روزهای بعد هم همین طور، مدام حرفش همین است: رفتن. سرانجام روزی تصمیم میگیرد زن را بکشد، همین زنی را که محبوبش است. مرد هراس برانگیزی است، مثل صاعقه، مثل حقیقت، مثل شیفتگی. علاقه اش به زن همان علاقه ای است که آدم به فرزند یا برادر یا به محبوبش دارد. مرد، آدمی است خوش بر و رو، و به این هم واقف است و هم نیست، در مورد اسلحه هم همین طور، هم میشناسد و هم نمیشناسد، نیز به ماجرایش با آنماری رش هم وقوف دارد و ندارد؛ البته آدم پیچیده ای نیست، شناختن همچو آدمی نه دشوار است و نه سهل. این مرد سلسله ای از مردهای تیره پوست را در پس خود دارد: آدمهایی از اسکندریه یا بابل یا از سواحل تیبریاد، یا جایی در آن اطراف. میشل نوله اسمی است پاریسی که جایگزین اسم از یاد رفته ای شده است...

زوج این نمایش شبی از فصل تابستان را در هتل می گذرانند. حرف می زنند، ساعتها و ساعتها، بی حادثه، بی نزدیکی. نیمۀ اول این شب به مجادله و مشاجره می گذرد… نیمۀ دوم اما این طور نیست، حال و هوای هردوشان عوض می شود، احوالاتی در نهایت افسرده دلی، برای عشق از دست شده. نمایشنامۀ لاموزیکا را بیست سال پیش برای تلویزیون انگلستان نوشتم، حالا در اینجا پردۀ دوم را به آن اضافه می کنم، با این عنوان: لاموزیکای دوم (لاموزیکا – روایت دوم). برای این که از این پس هر دو پرده یکجا و کنار هم باشند، عنوان لاموزیکای دوم را انتخاب کردم.
آدمهای نمایش همان آدمهای لاموزیکای نسخۀ نخست هستند، ماجرا هم عینا در همان شهر اور می گذرد، در همان هتل. البته این بار لحظۀ وداع نیمه شب نیست، بعد از نیمه شب هم باز گفتگوشان ادامه دارد، تا صبح. شب آخر دیدارشان به تدریج که طی می شود امیدشان هم کمتر می شود. شروع روز، پایان اجتناب ناپذیر ماجراست، پیش از برآمدن آفتاب، آخرین لحظه ها، آخرین ساعت، و این همیشه دهشتناک است، همیشه.
دقیقا بیست سال بین لاموزیکا و لاموزیکای دوم زمان گذشته است. برای این پردۀ دوم بیست سال شوق به دل داشتم. صدای شکستۀ پردۀ دوم بیست سال توی گوشم بود، صدای بی طنین شده از خستگی شب بی خوابی.
نکتۀ آخر این که این دو همیشه در حال و هوای ایام دلباختگی جوانی اند؛ و هراسان. باری، گاهی آدم موفق می شود چیزی بنویسد.
دقیقا بیست سال از لاموزیکا تا لاموزیکا دومین میگذرد، و کمابیش در طول تمام این سالها من این پرده دوم را میطلبیدم. بیست سال است که من صداهای شکسته این پرده دوم را میشنوم، صداهایی شکستخورده از خستگی این شب بیخوابی.

کتاب لاموزیکا و لاموزیکای دوم

مارگریت دوراس
مارگریت دوراس با نام کامل مارگریت ژرمن ماری دونادیو، نویسنده و فیلم ساز فرانسوی است. برخی از منتقدان ادبی لقب «بانوی داستاننویسی مدرن» را به او دادهاند. او در طول دوران فعالیت ادبی و هنری خود، بیش از ۱۹ فیلم ساخت و ۶۰ کتاب شامل رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه، اقتباس، فیلمنامه نوشت.دوراس در ۴ آوریل ۱۹۱۴ در خانوادهای فرانسوی در هندوچین، مستعمره ی سابق فرانسه و ویتنام فعلی زاده شد. او دو برادر بزرگتر از خود داشت. در سال ۱۹۲۹، مارگریت به منظور تحصیل در دوره ی دبیرستان به سایگون رفت. در همان زمان ب...
دسته بندی های کتاب لاموزیکا و لاموزیکای دوم
نکوداشت های کتاب لاموزیکا و لاموزیکای دوم
A very beautiful story of love, jealousy and tenderness.
یک داستان بسیار زیبا از عشق، حسادت و حساسیت.
goodreaders

This is a complex story even if on the face of it is rather common and simple.
این یک داستان پیچیده است، با اینکه معمولی و ساده به نظر می رسد.
Amazon Review

قسمت هایی از کتاب لاموزیکا و لاموزیکای دوم (لذت متن)
هنگامی که گذشته از تخیل بازپس گرفته شود، نفس تازه دوباره زنده می شود.

زندگی کامل فقط به همراه زنان و فرزندان زیسته می شود.