کتاب روندهای بنیادین در دانش زبان

Main Trends In The Science of Language
کد کتاب : 37459
مترجم :
شابک : 978-9643634186
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 101
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب روندهای بنیادین در دانش زبان اثر رومن یاکوبسن

کتاب «روندهای بنیادین در دانش زبان» برای اولین بار در بریتانیا در سال 1973 منتشر شد. کتاب روندهای بنیادین در دانش زبان قبل از در نظر گرفتن پتانسیل موضوع و توسعه آینده، موقعیت زبان‌شناسی را در سال‌های انتشار کتاب بررسی می‌کند. به چشم اندازهای زبانی می نگرد، جایگاه زبان شناسی در میان علوم انسان و زبان شناسی و علوم طبیعی را نیز بررسی میکند. این کتاب مورد توجه خوانندگان تحصیل کرده، پژوهشگران و انجمن های حرفه ای و همچنین موسسات ملی و بین المللی است که تحقیقات علمی را سازماندهی، برنامه ریزی و تأمین مالی می کنند.
رومن اوسیپوویچ یاکوبسون زبان شناس و نظریه پرداز ادبی روسی بود. یاکوبسون یکی از پیشگامان زبان‌شناسی ساختاری، یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین زبان‌شناسان قرن بیستم بود. او با نیکولای تروبتسکوی، تکنیک‌های انقلابی جدیدی را برای تجزیه و تحلیل سیستم‌های صوتی زبانی ابداع کرد و در واقع رشته مدرن واج‌شناسی را پایه‌گذاری کرد. یاکوبسون در ادامه اصول و تکنیک های مشابه را به مطالعه سایر جنبه های زبان مانند نحو، صرف شناسی و معناشناسی بسط داد. او کمک‌های زیادی به زبان‌شناسی اسلاو کرد، که مهم‌ترین آن‌ها دو مطالعه در مورد روسی و تجزیه و تحلیل مقوله‌های فعل روسی بود. او با تکیه بر بینش هایی از نشانه شناسی سی. اس. پیرس، و همچنین از نظریه ارتباطات و سایبرنتیک، روش هایی را برای بررسی شعر، موسیقی، هنرهای تجسمی و سینما پیشنهاد کرد.

کتاب روندهای بنیادین در دانش زبان

رومن یاکوبسن
رومن یاکوبسن (زاده ۱۱ اکتبر ۱۸۹۶ – درگذشته ۱۸ ژوئیه ۱۹۸۲) زبان‌شناس روسی و نظریه‌پرداز ادبی بود. او یکی از بنیان‌گذاران مکتب زبان‌شناسی پراگ به‌شمار می‌رود.او ابتدا در روسیه فعالیت می‌کرد. پس از انقلاب روسیه به پراگ رفت و در مکتب زبان‌شناسی پراگ به فعالیت‌های خود ادامه داد. با شروع جنگ جهانی دوم، ابتدا به کپنهاگ و سپس به آمریکا رفت و به تدریس در دانشگاه هاروارد و مؤسسه فناوری ماساچوست پرداخت. او در سال ۱۹۸۲ در آمریکا درگذشت.او در پژوهش‌ه...
دسته بندی های کتاب روندهای بنیادین در دانش زبان