کتاب دانش های ناروشن

The Uncertain Sciences
(بنیادهای تاریخی و چشم اندازهای علوم انسانی)
کد کتاب : 37493
مترجم :
شابک : 978-9642071623
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 646
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب دانش های ناروشن اثر بروس مازلیش

کتاب «دانش های ناروشن» (بنیادهای تاریخی و چشم اندازهای علوم انسانی) تحقیق گسترده در مورد وضعیت کنونی علوم انسانی به این سوالات اصلی می پردازد: علوم انسانی مدعی ارائه چه نوع دانشی است؟ تا چه حد می توان آن دانش را علمی نامید؟ و منظور ما از "علمی" در چنین زمینه ای چیست؟

در این کتاب گسترده، یکی از ارجمندترین مورخان فرهنگی عصر ما، توجه خود را به پرسش‌های عمده درباره تجربه بشری و تلاش‌های گوناگون برای درک «علمی» آن معطوف می‌کند. مازلیش دستاوردها، ناکامی‌ها و امکانات علوم انسانی را در نظر می‌گیرد - حوزه‌ای که او به طور گسترده آن را شامل علوم اجتماعی، ادبیات، روان‌شناسی و مطالعات هرمنوتیکی تعریف می‌کند.

مازلیش در ترکیبی غنی و بدیع که بر اساس کار فیلسوفان و مورخان پیشین ساخته شده است، دیدگاه جدیدی از ماهیت و معنای علوم انسانی می سازد. مازلیش با شروع از گذشته دور انسان و حرکت از عصر اکتشاف تا امروز، درباره نوع دانشی که علوم انسانی ادعا می کند ارائه می کند بحث می کند. او به آرمان‌های پوزیتیویستی علوم انسانی که از علوم طبیعی الگوبرداری می‌شود و به گرایش‌های تفسیری آن‌ها دقت می‌کند. او در تحلیل روش علمی و جامعه علمی، نقش هایی را که می توانند یا باید در علوم انسانی ایفا کنند، بررسی می کند. رویکردش واقعا بین‌رشته‌ای است و بر مجموعه‌ای از موضوعات، از جامعه مدنی گرفته تا جهانی‌سازی و تعاملات انسان‌ها و ماشین‌ها مبتنی است.

کتاب دانش های ناروشن

بروس مازلیش
بروس مازلیش (زاده 15 سپتامبر 1923 - درگذشته 27 نوامبر 2016) یک مورخ آمریکایی بود که استاد گروه تاریخ در انستیتوی فناوری ماساچوست بود. کار او بر تاریخ نگاری و فلسفه تاریخ، تاریخ علم و فناوری، هوش مصنوعی، تاریخ علوم اجتماعی، دو فرهنگ و پل زدن علوم انسانی و علوم (طبیعی و اجتماعی)، انقلاب، روانشناسی، تاریخ جهانی سازی و تاریخ تمرکز داشت. شهروندی جهانی وی برای ایجاد دو زمینه تحقیقاتی اخیر در مورد یک جنبش روشنفکری عمومی، از طریق ابتکاراتی مانند کنفرانس های تاریخ جهانی جدید، تلاش کرد.
دسته بندی های کتاب دانش های ناروشن