کتاب کتاب تصویری استدلال های بد

An Illustrated Book of Bad Arguments
(هنر فراموش شده ی حرف حساب زدن)
کد کتاب : 37525
مترجم :
شابک : 978-6226630566
قطع : خشتی
تعداد صفحه : 60
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب تصویری استدلال های بد اثر علی الموسوی

"علی الموسوی" با "کتاب تصویری استدلال های بد" آمده است تا "هنر فراموش شده ی حرف حساب زدن" را به خوانندگانش آموزش دهد. این اثر که در بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی، تحت عنوان "کتاب های طوطی" با ترجمه ی "حسین شیخ رضایی" منتشر شده است، کتابی ست درباره ی مغالطه و استدلال هایی که ظاهرا درست به نظر می رسند اما "علی الموسوی" قصد دارد تا با کمک تصویرسازی های "الخاندرو جیرالدو" نشان دهد که کجای کار این استدلال ها می لنگد و اشتباه است.
نویسنده ی "کتاب تصویری استدلال های بد"، افرادی را مخاطب این کتاب می داند که تازه به حوزه ی بحث و استدلال های منطقی ورود کرده اند و مایل هستند با استدلال هایی که اشتباهند و پذیرفتنی نیستند، آشنا شوند. به عبارتی او خواننده را فرا می خواند که خودش را گول نزند و با منطق با مسائل برخورد کند. "علی الموسوی" نوزده تا از رایج ترین نمونه هایی که خطای استدلال به حساب می آیند را برگزیده و با ذکر چند مثال، به توضیح آن ها پرداخته است؛ همچنین به دلیل دگرگونی در سبک زندگی و رایج بودن یادگیری از طریق تصویر در عصر حاضر، این کار را با همکاری "الخاندرو جیرالدو" که تصویرگری کتاب را به عهده داشته، انجام داده است.
برخی از مطالب کتاب شامل تعریف مغالطه های منطقی، توسل به نتیجه، مراجع نامربوط، ترس، جهل و رای اکثریت، تعمیم های شتاب زده، حمله ی شخصی و مغالطه ی منشا می باشد و مفاهیمی همچون استدلال استقرایی، قیاسی، قانع کننده، معتبر، صحیح و ابطال پذیر را نیز در کنار سایر مطالب به کودکان و نوجوان می آموزد.

کتاب کتاب تصویری استدلال های بد

علی الموسوی
علی الموسوی (متولد 1 دسامبر 1984) نویسنده كتاب های تفكر انتقادی و آموزش علوم رایانه ای ساكن سانفرانسیسكو و خالق كتاب مصور استدلال های بد است. او همچنین یک مهندس اصلی در اپل است و قبلاً به عنوان مهندس تجسم داده توسط موزیلا استخدام شده بود. وی اظهار داشت که کار روزانه با محدود کردن وقت به نوشتن کمک می کند.
قسمت هایی از کتاب تصویری استدلال های بد (لذت متن)
زمانی که کسی حکمی کلی درباره مجموعه ای از چیزها ارائه می کند و با شواهدی روبه رو می شود که ادعایش را به چالش می کشد، ممکن است مرتکب این مغالطه شود؛ به این صورت که به جای اینکه در موضعش تجدیدنظر کند یا شواهد عرضه شده را زیر سوال ببرد، با تغییر دل بخواهی معیار عضویت در آن مجموعه، از زیر بار استدلال شانه خالی کند. مثلا ممکن است کسی ادعا کند برنامه نویسان موجوداتی بی بهره از مهارت های اجتماعی اند. حالا اگر کسی دیگر این ادعا را چنین زیر سوال ببرد که «اما جان برنامه نویس است و اصلا هم از نظر اجتماعی بی دست وپا نیست»، ممکن است نفر اول پاسخ دهد: «بله، اما جان که یک برنامه نویس واقعی نیست.» اینجا معلوم نیست صفات و ویژگی های یک برنامه نویس چیست. دسته برنامه نویسان به آن وضوح و روشنی تعریف نشده که مثلا چشم آبی ها تعریف شده اند. همین ابهام به افراد یک دنده اجازه می دهد چیزها را آن جور که دوست دارند بازتعریف کنند. نام گذاری این مغالطه مرهون آنتونی فلو است که در کتاب اندیشیدن به اندیشیدن برای آن اسمی برگزید. فلو در آن کتاب چنین مثالی می زند: هامیش موقع خواندن روزنامه به خبری درباره مردی اسکاتلندی برمی خورد که دست به جنایتی هولناک زده است. هامیش به این خبر این طور واکنش نشان می دهد که «اما اسکاتلندی ها چنین کاری نمی کنند.» اتفاقا روز بعد هم به خبر دیگری برمی خورد درباره اسکاتلندی دیگری که دست به جنایت فجیع تری زده است. حالا هامیش به جای اصلاح ادعایش درباره اسکاتلندی ها، می گوید: «اما اسکاتلندی های واقعی چنین کاری نمی کنند.»