کتاب ذن و هنر آگاهی

Zen and the Art of Consciousness
کد کتاب : 37761
مترجم : میثم کنعانی
شابک : 978-6008482086
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 196
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ذن و هنر آگاهی اثر سوزان بلکمور

کتاب "ذن و هنر آگاهی"، نوشته‌ی سوزان بلکمور، توسط نشر مثلث به چاپ رسیده است. در این کتاب، بلکمور به واقعیت ادعای اصلی خود پیرسیگ در کتاب "ذن و هنر نگهداری از موتورسیکلت" که در سال 1974 تحت تأثیر آن قرار گرفته بود، انکار می‌کند. او به‌جای آن، به مفهوم هنر آگاهی پرداخته و با تاکید بر توسعه مهارت‌ها، آموزش، و تمرین در کاوش درونی، این هنر را معرفی می‌کند.

اصلی‌ترین خواسته‌ی کتاب "ذن و هنر آگاهی" این است که خواننده به‌جدی با هنر، مهارت، چیره‌دستی، و تمرین‌های آگاهی، در جست‌وجوی حل معمای بزرگی باشد. این معما به ما می‌گوید چگونه ذهن و مغز می‌توانند به هم متحد شوند.

در مفهوم ذن، همانند علم، شما نیازمند پرسش‌هایی هستید که روش‌های نظام‌مند تحقیق را به‌کار می‌گیرند و هر اندیشه‌ای که با دریافت‌هایتان مطابقت ندارد، رد می‌کنید. ذن، به‌همان اندازه که مجموعه‌ای از فن‌هاست تا اعتقادات جزمی، شبیه به علم است. آن اصول خود را دارد و علم هم نظریه‌های خود را، اما هر دو تلاش‌های موقتی هستند تا به‌تدریج به فهم جهان و هستی برسید و عمیق‌تر کاوش و اکتشاف کنید. ذن از شما خواست نمی‌کند به هیچ چیز ایمان یا عقیده‌ی کور داشته باشید، بلکه می‌خواهد به‌سختی بکوشید تا خودتان را درک کنید.

کتاب ذن و هنر آگاهی

سوزان بلکمور
سوزان بلک‌مور (Susan Blackmore) (متولد ۲۹ ژوئیه ۱۹۵۱) نویسنده فریلنس انگلیسی، مدرس و مجری رادیویی است.وی دارای مدرک روان‌شناسی و فیزیولوژی از دانشگاه آکسفورد (۱۹۷۳)، و فوق لیسانس و پی‌اچ‌دی فراروان‌شناسی از دانشگاه سری (۱۹۸۰) است. او به تحقیق روی ماورالطبیعه پایان داده است و آن را نتیجه‌بخش نمی‌داند. حوضه تحقیقاتی او شامل میمها، تکامل، فلسفه ذهن، خودآگاهی و مراقبه است.
نکوداشت های کتاب ذن و هنر آگاهی
Should be compulsory reading for anyone in consciousness studies and certainly on every psychology course.
خواندن این کتاب باید برای هر کسی که در مطالعات آگاهی است و قطعا در هر دوره روانشناسی اجباری باشد.
Scientific and Medical Network

Sue Blackmore's "formidable intellect and clarity of approach is complemented by a warm and self-deprecating sense of humour.
هوش هولناک و وضوح رویکرد سو بلکمور با یک شوخ طبعی گرم تکمیل می شود.
Psychologist

قسمت هایی از کتاب ذن و هنر آگاهی (لذت متن)
اگر من فقط زمانی آگاه می شوم که از خودم بپرسم«آیا آگاهم؟» پس تکلیف قبلش چه می شود؟ به نظر می رسد به خاطر می آورم که یک لحظه پیش چه اتفاقی رخ داده، اما آیا آن زمان از آن آگاه بودم؟ آیا می توانم به گذشته نگاه کنم و دریابم که یک لحظه پیش از آنکه بپرسم، از چه چیزی آگاه بودم؟ این امر تجربه ای آشنا را به یاد من می آورد: دارم می خوانم، می نویسم یا کارهای دیگری انجام می دهم، ناگهان متوجه می شوم زنگ ساعت به صدا درآمده. من همین حالا متوجه آن شده ام، بااین حال به نظر می رسد از ابتدا آن را می شنیده ام زیرا می توانم به راحتی به عقب برگردم و بدانم ساعت تا همین الان سه مرتبه نواخته است. به شمردن ادامه می دهم. زنگ ساعت شش بار نواخته می شود.