کتاب با سعدی در بازارچه زندگی

Ba Saadi
کد کتاب : 37795
شابک : 978-9641651253
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 140
سال انتشار شمسی : 1393
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب با سعدی در بازارچه زندگی اثر صدرالدین الهی

"با سعدی در بازارچه زندگی" اثری است نوشته‎ی دکتر "صدرالدین الهی" که از روزنامه‌نگاران به نام ایرانی است و این بار به سراغ یکی از سنگ‌بناهای اساسی در زندگی خود رفته و از آن نوشته و آن سنگ‌بنا، آشنایی با شیخ اجل، سعدی شیرازی است. آنچه این کتاب را از باقی کتاب‌های نوشته شده پیرامون آثار و اندیشه‌ی سعدی شیرازی متمایز می‌کند، این نکته است که اثر به هیچ عنوان جنبه‌ی پژوهشی و تحلیلی، حداقل با معیارهای آکادمیک، ندارد. در واقع اثر همان است که در عنوانش مطرح شده و دکتر "صدرالدین الهی" با وجود اینکه دستی بر قلم دارد و سال‌ها فعالیت در زمینه‌ی روزنامه‌نگاری، توانایی تحقیق و پژوهش را در وی صیقل بخشیده، اما این بار تنها به مکتوب کردن تجربه‌ی گام برداشتن "با سعدی در بازارچه زندگی" اکتفا کرده و این اثر را نه به شکل تحقیقی آکادمیک، بلکه تحلیلی از زاویه‌ی دید یک ایرانی که اشعار و نوشته‌های سعدی را با تمام وجود زندگی کرده، ارائه داده است.
حکایت "با سعدی در بازارچه زندگی"، حکایت شیفتگی او به عنوان یک خواننده‌ی ایرانی و فردی است که از ابتدای زندگی، به توصیه‌ی پدر، دست به دست شیخ اجل داده و "با سعدی در بازارچه زندگی" قدم زده است. در این بازارچه گاه میوه‌ای شیرین خریده و گاه روزگار برایش رو ترش کرده. گاه شور قصه درآمده و گاه تلخی مصائب و مشکلات را با حلوای کلام سعدی، پشت سر گذاشته است. دکتر "صدرالدین الهی" نتیجه‌ی این ایمان، اعتماد و دل سپردن به گفتار سعدی شیرازی را در زندگی‌اش مرور کرده و حاصل آن کتابی است که در صد و چهل صفحه، به همت انتشارات معین، در اختیار دوست‌داران شیخ اجل قرار گرفته است.

کتاب با سعدی در بازارچه زندگی

صدرالدین الهی
دکتر صدرالدّین الهی، نویسنده ایرانی، روزنامه‌نگار و استاد روزنامه‌نگاری است.صدرالدّین الهی، در تاریخ ۱۳ آذر سال ۱۳۱۳ شمسی، در تهران، ناحیهٔ ۹ عودلاجان به‌دنیا آمد.[۲] نیاکانش از مدرسین حکمت الهی در دوران خود بودند. از سال آخر دبیرستان (۱۳۳۱) روزنامه‌نگار شد و کار خود را در روزنامهٔ کیهان آغاز کرد. از سنین نوجوانی به کار روزنامه‌نگاری پرداخت و تحصیلات خود را در فرانسه به پایان برد و دیپلم‌های تخصصی دریافت نمود. در سال ۱۳۵۷ برای مطالعات دانشگاهی به «دانشگاه ا...
دسته بندی های کتاب با سعدی در بازارچه زندگی
قسمت هایی از کتاب با سعدی در بازارچه زندگی (لذت متن)
در این یادداشت ها من با سعدی که در ادب فارسی از او به شیخ اجل و یا شیخ یاد می شود زیسته ام، یعنی شیخ در زندگی من ایستاده است. بنابراین، این مقالات نه از مقولات تحقیق ادبی است و نه داوری نیک و بد در حق او. برخلاف بسیاری از کارها که در مورد سعدی صورت گرفته است قصد هیچ تجزیه و تحلیلی از هیچ دست در میان نبوده، بلکه این حکایات قصۀ شیفتگی یک ایرانی عادی است که به درخت برومند چندصدساله ای ایستاده در بازارچۀ زندگی، که در سایه اش می توان نشست، بر شاخه اش می توان آویخت، به نغمۀ مرغان شاخسارش می توان گوش داد، با همسایۀ روبرویی می توان از او سخن گفت و از جامع بعلبک تا آن سوی ختا و خوارزم لبخند حکیمانۀ او را دید. او کسی است که اگر دل به وی بسپاری همراه تو در زندگی خواهد بود و در قیل و قال بازارچۀ عمر تنهایت نخواهد گذاشت.