کتاب دستاورد های فیزیک نوین

Modern Physics
کد کتاب : 38092
مترجم : پرویز قوامی
شابک : 978-9641652526
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 355
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دستاورد های فیزیک نوین اثر مجموعه ی نویسندگان

فیزیک مدرن شاخه ای از علم فیزیک است که در اوایل قرن 20 توسعه یافته است.
شاخه های برجسته فیزیک مدرن شامل فیزیک کوانتوم ، نسبیت خاص و نسبیت عام است.

فیزیک کلاسیک معمولا مربوط به شرایط روزمره است مثلا: سرعت ما بسیار کمتر از سرعت نور است ، اتم ها بسیار ریز و پر انرژی هستند....
با این وجود ، فیزیک مدرن به شرایط بحرانی تر نظیر سرعتهای بالا قابل مقایسه با سرعت نور (نسبیت خاص) ، فواصل کوچک قابل مقایسه با شعاع اتمی (مکانیک کوانتوم) و انرژیهای بسیار زیاد (نسبیت) مربوط است.

به طور کلی ، اعتقاد بر این است که اثرات کوانتومی و نسبی در همه مقیاس ها وجود دارد ، اگرچه این تأثیرات ممکن است در زندگی روزمره بسیار ناچیز باشد. در حالی که مکانیک کوانتوم با نسبیت خاص سازگار است (به مکانیک کوانتوم نسبی نگاه کنید) ، یکی از مشکلات حل نشده در فیزیک یکسان سازی مکانیک کوانتوم و نسبیت عام است که در حال حاضر مدل استاندارد (فیزیک ذرات) نمی تواند پاسخگوی آن باشد.
کتاب "دستاورد های فیزیک نوین" به این مباحث می پردازد. و همان طور که از عنوانش مشخص است، تمرکز اصلی خود را بر روی دستاوردهای این علم نوین قرار داده است. این کتاب مجموعه ای از نظرات افراد متخصص در این حوزه را جمع آوری کرده است. که این خود به مخاطبین کمک می کند تا که درک وسیع تری راجع به این علم مدرن بدست آورند.

کتاب دستاورد های فیزیک نوین

قسمت هایی از کتاب دستاورد های فیزیک نوین (لذت متن)
درک می کنیم خمیدگی فضا - زمان است که انرژی با جرم طبیعی مثبت آن را به وجود می آورد. اما وقتی انرژی منفی یا جرم موسوم به ماده اسرارآمیز، باعث خمیدگی فضا - زمان می شود، تمامی انواع پدیده های شگفت انگیز از قبیل عبور از میان کرمچالهها پیش می آید که مانند تونلی راه را به نقاط دوردست جهان هستی (گیتی) می گشاید؟ حرکت فرانور یا پیچ رانش امکاناتی فراهم می آورد که ماشین زمان و سفر به گذشته از آن جمله اند. حرکت فرانور سامانه ای پیشرانشی در بسیاری از فیلم ها و آثار علمی - تخیلی، از جمله سریال های پیشتازان فضاست. یک فضاپیما با بهره گیری از این سامانه می تواند تاب بردارد یا «وارپ کند»؛ به بیان دیگر، به سرعتها فراتر از سرعت نور برسد، انرژی منفی حتی می تواند باعث تحقق یافتن حرکت دائم یانابودی سیاه چاله ها شود.

عملکرد این سامانه براساس مفهوم «تاب برداشتن استوار است. بر خلاف نظریه هایی چون ورود به بعد ابرفضا برای سفر سریع تر از نور مانند سریال های جنگ های ستاره ای)، این سامانه فضاپیما را در فضای عادی نگه می دارد، ولی با سود جستن از واکنش بین ماده و پادماده، یک «حباب» در فضا - زمان در اطراف فضاپیما ایجاد می کند و آن را از آثار سرعت های زیاد، مانند تغییرات جرم خود فضاپیما با سرنشینان آن با سریع تر سپری شدن زمان حفظ کند.

کرم چاله در فیزیک پل میانبری فرضی در فضا زمان به شمار می آید. کرم چاله ها ساختار و بعد فضا و زمان را می شکنند و تونل و حفرهای ایجاد می کنند که سرعت ماده در آن از سرعت نور بیشتر خواهد شد. کرم چاله ها بعد و ساختار فضا را نیز می شکافند و آن را جمع می کنند که این امر خود باعث کوتاه شدن مسافت بین دو نقطه در فضا میشود.