کتاب رساله ای در باب مدارا و بردباری

A Treatise on Toleration
(پیرو پرونده مرگ ژان کالاس)
  • 15 % تخفیف
    165,000 | 140,250 تومان
  • موجود
  • انتشارات: مهراندیش مهراندیش
    نویسنده:
کد کتاب : 38254
مترجم :
شابک : 978-6006395920
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 224
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1763
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب رساله ای در باب مدارا و بردباری اثر ولتر

کتاب رساله ای در باب مدارا و بردباری (پیرو پرونده مرگ ژان کالاس)، درباره تاجر پروتستان فرانسوی متهم به قتل پسرش مارک آنتوان برای جلوگیری از تغییر فرض وی به کلیسای کاتولیک است. کالاس در 10 مارس 1762 پس از شکنجه در تولوز اعدام شد. او هرگز به جرمش اعتراف نکرد. کالاس اما اعدام شد. ولتر که از بی عدالتی شدید پرونده متاثر شده بود ، یک کمپین خصوصی و عمومی را برای تبرئه ژان کالاس آغاز کرد. او با این کار تعصب کاتولیک را به چالش کشید. در سال 1765 ، پس از برکناری پادشاه و بازپرسی مجدد پرونده توسط دادگاهی دیگر ، کالاس پس از مرگ تبرئه شد و خانواده وی 36 هزار فرانک پرداخت کردند.

ولتر کار را تا 2 ژانویه 1763 به پایان رساند و در آوریل 1763 توسط برادران کرامر اثر او در ژنو چاپ شد. پس از توزیع نسخه ها به گیرندگان منتخب از جمله مادام دو پامپادور ، وزیران شورای خصوصی فرانسه ، پادشاه پروس و برخی از شاهزادگان آلمانی ، توزیع آن در اکتبر 1763 شروع شد اما به سرعت ممنوع شد. با این حال ، این کتاب همچنان راه خود را برای عموم باز کرد و در پاریس و سراسر اروپا بسیار محبوب شد.

در ژانویه 2015 ، پس از تیراندازی شارلی ابدو ، گزارش شد که رساله ای در باب مدارا و بردباری بیش از 250 سال پس از اولین انتشار ، پرفروش ترین کتاب در فرانسه شده است.

کتاب رساله ای در باب مدارا و بردباری

ولتر
ولتر با نام واقعی فرانسوا ماری آروئه، زاده ی 21 نوامبر 1694 و درگذشته ی 30 می 1778، فیلسوف و نویسنده ی فرانسوی برجسته ی عصر روشنگری است.ولتر در پاریس به دنیا آمد. او در هفت سالگی مادر خود را از دست داد و در خانواده ای مذهبی بزرگ شد. ولتر در مدرسه لوئی کبیر تحصیل کرد، در آنجا زبان لاتین و یونانی آموخت و بعدها نیز بر ایتالیایی، اسپانیایی و انگلیسی مسلط شد. او بر خلاف میل پدر، که می خواست پسرش حقوقدان شود، نویسندگی را در پیش گرفت. ولتر به انجمنی به نام تمپل پیوست و سپس به شاگردی یکی از قضات دادگ...
قسمت هایی از کتاب رساله ای در باب مدارا و بردباری (لذت متن)
ژان کالاس شصت وهشت ساله بیش از چهل سال به شغل بازرگانی اهتمام ورزیده بود و همه کسانی که از او شناختی داشتند، از وی به عنوان پدری نیک یاد می کردند. او پروتستان بود و همسر و فرزندانش نیز پیرو همین مذهب بودند؛ به غیراز یکی شان که از دین برگشته و مرتد شده بود و از پدرش مقرری کوچکی دریافت می کرد.

به نظر می آمد که ژان کالاس به قدری از تعصبات پوچی که تمام ارتباطات و پیوندهای جامعه را از هم می گسلاند، به دور بود که لامذهب شدن و تغییر عقیده دادن پسرش لوئی کالاس (۱۲) را پذیرفته و در عین حال به مدت سی سال در خانه اش نیز خدمتکاری داشت که کاتولیکی مقید و حتی متعصب به حساب می آمد، که هم او تمام فرزندانش را بزرگ کرده بود.