کتاب دایرةالمعارف هنر

Encyclopedia of Art
سه جلدی
کد کتاب : 38273
شابک : 978-6001050893
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 2345
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت
تعداد جلد : 3

معرفی کتاب دایرةالمعارف هنر اثر رویین پاکباز

"دایرةالمعارف هنر" اثری است "سه جلدی" که تحت نظارت "رویین پاکباز" به عرصه ی چاپ رسیده است. هنرمندان ، نویسندگان هنر ، نظریه ها ، سبک ها ، جنبش ها ، سازمان ها ، رسانه ها ، سبک ها و اصطلاحات هنری همه در مدخل ها گنجانده شده اند. این دانشنامه با استفاده از منابع مختلف گردآوری شده است و یکی از ویژگی های بخش عمده ی "دایرةالمعارف هنر" این است که بیش از 700 مقاله را به معرفی هنرمندان مدرن ایرانی اختصاص می دهد؛ این مجموعه هنرمندان بر اساس مدت زمان شروع کارشان (قبل از سال 1377) انتخاب شده اند. تاریخ شناسی عنوان پیوست اول در سومین جلد این مجموعه است که شامل 110 مقاله مصور در مورد تاریخ تکامل هنر در بسیاری از تمدن ها در سراسر جهان است.
کشورهای اروپایی، آسیایی، شمال آفریقا، آمریکای لاتین و خاورمیانه در این مجموعه مورد بررسی قرار گرفته اند و به طور ویژه به هنر معاصر پرداخته شده است. مقاله "هنر امروز ایران" به هنرمندان و بحث های هنری پس از سال 1377 اختصاص دارد و یکی از مقالات مرتبط با ایران است. مطالب این قسمت با تصاویر سیاه و سفید مربوط به متن (شامل حدود 427 تصویر) و در موارد خاص ، تصاویر رنگی در جلد اول و دوم "دایرةالمعارف هنر" تکمیل شده است. ضمیمه دوم جلد سوم با نام "مضمون شناسی" دارای 379 مدخل به موضوعات مشترک و عناصر بصری در آثار هنری بسیاری از تمدن ها است. شخصیت های مذهبی یا ادبی ، خدایان و الهه ها ، حیوانات ، رویدادها ، مناظر و نمادها از رایج ترین موضوعات و مفاد این دایره المعارف به تالیف "رویین پاکباز" هستند.

کتاب دایرةالمعارف هنر

رویین پاکباز
رویین پاکباز (متولد سال ۱۳۱۸)، تاریخ‌نگار هنر، منتقد و نقاش نوگرای ایرانی است که نقش مهمی را در تبدیل رشتهٔ تاریخ هنر به یک زمینهٔ علمی و دانشگاهی در ایران بر عهده داشته‌است. مهم‌ترین دستاوردهای پژوهشی او «دائرةالمعارف هنر» در سه جلد و «نقاشی ایران از دیرباز تا امروز» برشمرده می‌شوند.رویین پاکباز دانش‌آموختهٔ دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشتهٔ نقاشی (۱۳۴۷) است و کارشناسی ارشد خود را رشتهٔ زیباشناسی از دانشگاه پاریس یک دریافت کرد (۱۳۵۶...