کتاب روزنه

Rozaneh
(مجموعه آموزشی شعر)
کد کتاب : 38453
شابک : 978-6009159574
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 432
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 12
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب روزنه اثر محمدکاظم کاظمی

"روزنه" یک "مجموعه آموزشی شعر" به قلم "محمدکاظم کاظمی" است که توسط انتشارات سپیده باوران منتشر شده است.
نویسنده تلاش کرده تا مضامین را با روشی توصیفی و تحلیلی تر در "روزنه" که یک "مجموعه آموزشی شعر" است به تصویر بکشد. وی ترجیح داده به خواننده بیاموزد که به جای به خاطر سپردن ایده های دیگری، چگونه خودش در مورد شعر فکر بنماید. "محمدکاظم کاظمی" همچنین سعی کرده از جزم اندیشی و مطلق گرایی اجتناب کند، در حالی که به طور همزمان قوانین و مقرراتی که به ظاهر خدشه ناپذیر بودند را مورد تجدید نظر قرار داده است. در "روزنه" گاه اصطلاحی جدید وضع شده یا اصطلاح و عبارتی در برخی شرایط به شکل متفاوتی به کار رفته است که نویسنده در بیشتر این موارد سعی کرده، به دلایل آن اشاره نماید.
هدف این کتاب بیشتر آموزش اصول و شیوه های شعر است تا جمع آوری بهترین اشعار فارسی. در نتیجه، نمونه اشعاری که در کتاب "روزنه" آمده است، تنها وسیله ای برای درک بیشتر موضوعات است و بس. به همین دلیل ممکن است اشعار زیبای فراوانی در این مجموعه به چشم نخورد و از شعرای برجسته ای، حرفی به میان نیاید.
"روزنه" که یک "مجموعه آموزشی شعر" به قلم "محمدکاظم کاظمی" است، حرفی جدید در حوزه ی شعر و ادب به حساب می آید که نظیر آن قبلا جایی گفته نشده است. این اثر به عنوان یک متن آموزشی بر اساس منابع دیگر به رشته ی تحریر درآمده و در اکثر موضوعات کتاب، منابع ادبی مختلفی، مورد ارزیابی نویسنده قرار گرفته است. "محمدکاظم کاظمی" سعی کرده است برای هرگونه اطلاعاتی که مستقیما یا به صورت نقل قول اقتباس شده است، کل منبع را ذکر کند و فهرست کاملی از منابع خود را در کتابشناسی اثر فعلی ارائه کرده است.

کتاب روزنه

محمدکاظم کاظمی
محمدکاظم کاظمی (زادهٔ ۱۳۴۶، هرات) شاعر و نویسنده افغان است. کاظمی عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. وی در سال ۱۳۹۵ به عنوان دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر انتخاب شد. او برگزیده اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش فارسی‌زبانان بود.محمدکاظم کاظمی در سال ۱۳۵۴ به کابل کوچ کرد و تا سال آخر دبیرستان در کابل درس خواند. در سال ۱۳۶۳ به ایران آمد و پس از اتمام دوره دبیرستان، کارشناسی خود را رشتهٔ مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد گرفت. از سال ۱۳۶۵ به ...
قسمت هایی از کتاب روزنه (لذت متن)
یادداشت مولف: این کتاب ، حاصل یک احساس نیاز بوده است ; نیاز به یک متن آموزش شعر مختصر ولی جامع ، برای شاعران جوان و کسانی که می خواهند شناختی اجمالی از شعر داشته باشند. واقعیت این است که در حوزه پژوهشهای ادبی ما، جای کتابی که در آن هم به قواعد فنّی شعر پرداخته شده باشد و هم به جوانب هنری آن ، و در عین حال همه مباحث آموزشی در آن گرد آمده باشد، خالی بود. کتاب حاضر برای پرکردن این خالیگاه تدوین شد، تا شاعران جوان را به کار آید و در عین حال ، زمینه و انگیزه تحقیق و پژوهش و مطالعه متون سنگین تر را در آنان ایجاد کند.