کتاب وزن شعر بیاموزیم

Vazn-e Sher Biamouzim
کد کتاب : 38537
شابک : 978-6226813754
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 60
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب وزن شعر بیاموزیم اثر اسماعیل امینی

وزن شعر برای کسانی که شعر میشنوند هم دل نشین است و هم سحر آمیز؛ حتی گاهی برخی از مردم خیال میکنند که موزون کردن جملات از هر کسی برنمی آید و یک جور هدیه آسمانی است بسیارند کسانی که به خاطر علاقه مندی به شعر و شعرخواندن و شعر شنیدن به تدریج جملاتی موزون به ذهنشان میرسد بعد این جملات را می نویسند و ذوق زده میشوند و خیال میکنند که از یک منبع ماورایی به آنها الهام میشود و آنها ناخودآگاه شاعر شده اند دریغا چه عمرها که در این خیالات بیهوده طی شده است.
بگذریم در این کتاب حرف اصلی من این است که وزن شعر، نه رازآمیز است و نه الهام غیبی است مهارتی است که با آموزش و تمرین به دست میآید مثل تمام مهارتهای دیگر از قبیل دوچرخه سواری و شنا و تایپ و خیاطی و آشپزی.
بر اساس تجربه های خودم چند تا تمرین ساده نوشته ام که به نظرم با این تمرینها میتوانیم وزن شعر را یاد بگیریم در حدی که
۱ موزون و ناموزون را تشخیص بدهیم
2 بتوانیم اشکالات وزنی ساده شعر را رفع کنیم
3 بتوانیم جملات و سطرهای موزون بنویسیم
به همین سادگی و
پس این کتاب نه میخواهد علم عروض بیاموزد و نه قصد طرح مباحث تقطیع شعر و ظرافت و پیچیدگی مباحثی چون اختیارات شاعری کاری دارد. عروضی را دارد و نه حتی به این مباحث در کتابهای متعدد عروضی آمده اند و من هم سالیانی برای - آموختن یاد گرفتن و یاد دادن آنها عمر صرف کرده ام
به نظر من «علم عروض فارغ از مباحث زائد و کلافه کننده ای چون زحافات و اسم های عجیب و غریب در نهایت اگر اندک فایده ای داشته باشد مناسب متخصصان و تحلیلگران آثار ادبی است. برای شاعران و دوستداران ،شعر انس با شعر و خواندن و به خاطر سپردن شعر بهترین راه موزون شدن ذهن و زبان است.
تمرینها و توضیحاتی که در این کتاب آمده است به زبان ساده است. این مباحث برای دوستداران شعر و علاقه مندان آشنایی با وزن شعر نوشته شده پس به کار دانشجویان و متخصصان ادبیات نمی آید.

کتاب وزن شعر بیاموزیم

اسماعیل امینی
اسماعیل امینی، متولد دی ماه ۱۳۴۲ در تهرانخلاصه ای از فعالیت های ادبی :از روزگار نوجوانی به دو زبان فارسی و ترکی شعر می سروده وبخشی از فعالیت ادبی وی در حیطۀ نقد ادبی و پژوهش است.در میان گونه های ادبی به طنز تمایل بیشتری دارد و سالها با مطبوعات در حوزه های گوناگون همکاری کرده است واز جمله عضو تحریریۀ نشریات گل آقا بوده است.در جشنواره های بسیاری عنوان کسب کرده است و ازجمله در جشنواره بین المللی طنز ،به رتبۀ نخست بخش پژوهش دست یافت و در جشنوارۀ فجر نیزصاحب عنوان برتر دربخش فعالیت های ادبی شد.علا...
دسته بندی های کتاب وزن شعر بیاموزیم