کتاب اسطوره متن بنیافرهنگی

Ostoure-ye Matn
(حضور شاهنامه در فرهنگ ها و زبان های جهان)
کد کتاب : 39066
شابک : 978-6001210105
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 226
سال انتشار شمسی : 1388
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب اسطوره متن بنیافرهنگی اثر مجموعه ی نویسندگان

"اسطوره متن بنیافرهنگی" کتابی است که مطالب آن توسط مجموعه‌ای از نویسندگان به رشته‌ی تحریر درآمده و "بهمن نامور مطلق" کار گردآوری و تدوین آن را بر عهده داشته است. این کتاب که به "حضور شاهنامه در فرهنگ ها و زبان های جهان" می‌پردازد، آثار بیش از ده نویسنده را در این زمینه بررسی می‌کند.
در جستارهای کتاب "اسطوره متن بنیافرهنگی"، "حضور شاهنامه در فرهنگ ها و زبان های جهان" در سه بخش فرهنگ‌ها و زبان‌های شرقی، اروپایی و شرق دور بررسی شده است. "بهمن نامور مطلق" که خود تدوین این اثر را به عهده داشته، در مقدمه‎ی کتاب "اسطوره متن بنیافرهنگی"، به بررسی نقش و جایگاه شاهنامه در ادبیات جهانی می‌پردازد.
در نخستین بخش کتاب، شاهنامه در جهان معاصر عرب، شبه قاره، ادبیات ترکیه، ارمنستان و گرجستان مورد بررسی قرار گرفته است و در بخش دوم که به اروپا اختصاص دارد، شاهنامه و شاهنامه‌پژوهی در ادبیات آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و اسپانیا، زیر ذره بین محققان قرار گرفته است. جستار پایانی از کتاب "اسطوره متن بنیافرهنگی"، نقش شاهنامه‌ی فردوسی را در ادبیات چین بررسی می‌کند و به این ترتیب می‌توان گفت که اثر پیش رو، با حجم قابل‌قبول و اندک خود، توانسته پوشش مناسبی از "حضور شاهنامه در فرهنگ ها و زبان های جهان" ارائه کند. برای خوانندگانی که به ادبیات اساطیری ایران و تاثیر آن در ادبیات جهان علاقه دارند و می‌خواهند در کمترین زمان ممکن، ضروری‌ترین دانستنی‌ها را در مورد آن کسب کنند، کتاب "اسطوره متن بنیافرهنگی" به قلم مجموعه‌ای از نویسندگان و به کوشش "بهمن نامور مطلق" یک اثر بسیار خواندنی محسوب می‌شود که می‌تواند آشنایی ابتدایی و تجربه‌ی شیرینی را از مواجهه با ادبیات اساطیری ایران، به خواننده عرضه کند.

کتاب اسطوره متن بنیافرهنگی

قسمت هایی از کتاب اسطوره متن بنیافرهنگی (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: برخی آثار همواره از بستر فرهنگی و زبانی نخستین خود گذر می کنند و کشورها و فرهنگ های دیگر را در گستره های گوناگون در بر می گیرند. این اسطوره متن های جهانی نقشی اساسی در برقراری ارتباط میان فرهنگ های گوناگون دارند. این آثار، تجربیات قومی و فرهنگی را به تجربیاتی جهانی، و جوامع گوناگون را به یک بدنۀ واحد انسانی تبدیل می کنند. شاهنامه، بزرگ ترین اسطوره متن ملی در فرهنگ ایرانی، از این گونه آثار است که با در نوردیدن مرزهای زبانی و فرهنگی و راه یافتن در متن فرهنگ ها و زبان های دیگر، به نوعی بخشی از ضمیر ناخودآگاه آن ها شده است. مجموعه مقالات حاضر با هدف نمایش و بررسی گسترۀ حضور فراملی شاهنامه در فرهنگ ها و زبان های مهم دنیا فراهم آمده است.