کتاب با سی مرغ تا سیمرغ

Ba si Morgh ta Simorgh
گزیده منطق الطیر
کد کتاب : 39522
شابک : 978-9643346249
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 334
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب با سی مرغ تا سیمرغ اثر ایرج شهبازی

"با سی مرغ تا سیمرغ" اثری است که در سیصد و سی صفحه "گزیده منطق الطیر" از عطار نیشابوری را به انتخاب "ایرج شهبازی" در بردارد. منطق الطیر از عطار نیشابوری، بدون شک یکی از ژرف ترین، شکوهمندترین و آموزنده‌ترین شاهکارهای معنوی در ادبیات فارسی به شمار می‌رود.
جای تردید نیست که منطق الطیر، دارای حقایق انسانی و اخلاقی متعددی است که فراتر از مرزها و ملیت‌ است؛ چرا که عطار نیشابوری در این اثر، با داستان‎هایی که استعاره‌های عظیمی بر زندگی انسان هستند، هر کسی را که در جستجو و طلب حقیقت است، از هر کجای جهان به خود جذب می‌کند. از این رو، کتاب پیش رو تحت عنوان "با سی مرغ تا سیمرغ" تالیف "ایرج شهبازی" می‌تواند علاوه بر مخاطب ایرانی، دیگر افرادی را که فارسی می‌خوانند و به عرفان و معنویت علاقه‌مند هستند، به خوب جذب کرده و برای آنان سودمند و نشاط آور باشد.
اگرچه زبان منطق الطیر عطار، آسان‌خوان و سریع است، اما برای افرادی که با زبان فارسی آشنایی چندانی ندارند یا متون کهن ادبی زیادی نخوانده‌اند، کمی پیچیده و طولانی به نظر می‌رسد. در نتیجه، بازنگری مجدد این کتاب ارزشمند، با تکنیک‌های جدید آموزشی، برای خلق کتابی که اگرچه از نظر ماهوی سطحی یا بی‌معنی نیست، اما عاری از پیچیدگی‌ها و مشکلات مرسوم کتاب‌های قدیمی است، یک امر مثبت و مناسب به حساب می‌آید. خصوصا اینکه که کتاب "با سی مرغ تا سیمرغ" همراه با درسگفتارهایش در باب داستان‌های انتخاب شده، پتانسیل این را دارد که خوانندگان مختلف با درجات آشنایی متفاوت با منطق‌الطیر را به خود جذب کند. "با سی مرغ تا سیمرغ" با این هدف نوشته شده است و خوانندگان عزیز، گزیده‌ی جذاب و معتبری را از شاهکار عطار نیشابوری در اختیار خواهند داشت.

کتاب با سی مرغ تا سیمرغ

ایرج شهبازی
ایرج شهبازی متولد سال 1351است و درشهر نهاوند چشم به جهان گشوده است . وی دارای مدرک دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و عضو موسسه لغت نامه دهخدا می باشد.شهبازی مقالات بسیاری از شاعران نامدارکشور مولوی ، حافظ و... ارائه و به چاپ رسانیده است و کلاسهای مولوی شناسی و حافظ شناسی را برای علاقمندان به هنر ادبیات برگزارمی کند.
قسمت هایی از کتاب با سی مرغ تا سیمرغ (لذت متن)
مرحبا ای هدهد هادی شده در حقیقت پیک هر وادی شده/ ای به سرحد سبا سیر تو خوش با سلیمان منطق الطیر تو خوش/ صاحب سر سلیمان آمدی از تفاخر تاجور زان آمدی/ دیو را در بند و زندان باز دار تا سلیمان را تو باشی رازدار/ دیو را وقتی که در زندان کنی با سلیمان قصد شادروان کنی/ خه خه ای موسیجهٔ موسی صفت خیز موسیقار زن در معرفت/ کرد از جان مرد موسیقی شناس لحن موسیقی خلقت را سپاس/ همچو موسی دیده ای آتش ز دور لاجرم موسیجه ای بر کوه طور/ هم ز فرعون بهیمی دور شو هم به میقات آی و مرغ طور شو/ پس کلام بی زفان و بی خروش فهم کن بی عقل بشنو نه به گوش/ مرحبا ای طوطی طوبی نشین حله درپوشیده طوقی آتشین/ طوق آتش از برای دوزخیست حله از بهر بهشتی و سخیست/ چون خلیل آن کس که از نمرود رست خوش تواند کرد بر آتش نشست