کتاب تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام

History of Social Thought in Islam
(از آغاز تا دوره معاصر)
کد کتاب : 39598
شابک : 978-6222462383
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 346
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2006
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 12
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام اثر تقی آزاد ارمکی

"تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام" نوشته‌ی "تقی آزاد ارمکی"، اثری است که در سیصد و چهل و شش صفحه به همت انتشارات علم به عرصه‌ی چاپ رسیده و مطالب خود را "از آغاز تا دوره معاصر" پیگیری می‌کند.
در فصل نخست از این اثر، "تقی آزاد ارمکی" جایگاه تفکر اجتماعی اندیشمندان مسلمان را در تاریخ این تفکر مورد بررسی قرار می‌دهد و در فصل دوم ضرورت طرح اندیشه‌ی آنان را بیان می‌کند. زمینه‌های شکل‌گیری تفکر اجتماعی در تمدن اسلامی، مراحل متعدد شکل‌گیری آن، مبانی و اصول تفکر اندیشمندان مسلمان و انواع روش‌های تحقیق آنان، مطالب فصل‌های سوم تا پنجم کتاب "تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام" نوشته‌ی "تقی آزاد ارمکی" را تشکیل می‌دهند.
در باب تاریخ نگاری و اندیشه‌ی اجتماعی، مصادیق آن در سفرنامه‌ها بررسی شده و همچنین در هشتمین فصل از کتاب، به طور ویژه به اندیشه‌ی اجتماعی ابونصر فارابی پرداخته شده است. از دیگر چهره‌های نامداری که اندیشه‌ی اجتماعیشان در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته می‌توان به ابوریحان بیرونی و فهم مردم‌شناختی وی، امام محمد غزالی و اندیشه‎ی سیاسی او، خواجه نظام‌الملک و پیوندهای فکری او با ماکیاولی، خواجه نصیرالدین طوسی و دیدگاه‌هایش در باب حکمت و ابن خلدون و انسان‌شناسی‌اش اشاره کرد. اما "تقی آزاد ارمکی" در "تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام"، از اندیشمندان معاصر نیز غافل نشده و اندیشه‎ی اجتماعی جلال آل احمد و تعریف وی از روشنفکری و غرب‌زدگی را در کنار تفکر اجتماعی علی شریعتی و تاثیرپذیری وی از مارکسیسم، به همراه اندیشه‌ی اجتماعی مرتضی مطهری و فلسفه‌ی جامعه‌شناسی او، به تفصیل مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. نویسنده در بررسی اندیشه‌ی هر متفکر، شرایط اجتماعی زمان وی را نیز وارد کرده تا تفسیر و قضاوت برای خواننده آسان‌تر شود.

کتاب تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام

تقی آزاد ارمکی
تقی آزاد ارمکی (متولد ۱۰ شهریور ۱۳۳۶ در ارمک کاشان) جامعه شناس ایرانی و استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است.
دسته بندی های کتاب تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام
قسمت هایی از کتاب تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام (لذت متن)
در این کتاب، از میان مجموعه متفکران مسلمان، دیدگاه و آراء برخی با توجه به چند نکته مطمح نظر قرار داده شده است: نخست آن ها پیرامون یکی از موضوعات و مباحث مطرح در اندیشه اجتماعی، صاحب افکار و آراء قابل ارائه در مجامع علمی بوده اند. در مورد این دسته از صاحب نظران اسلامی، وقتی با تعداد آن ها در بعضی دوره ها روبرو شدیم، تعدادی را انتخاب نمودیم. سپس در مورد ایده های اجتماعی این افراد به بررسی و تحلیل پرداختیم. به عنوان مثال، در بین فلاسفه اجتماعی به بیان اندیشه فارابی و خواجه نصیرالدین طوسی پرداخته شد و در میان تاریخ نویسان، طرح کار و روش یعقوبی و مسعودی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. همچنین در بین اندیشمندان سیاسی، خواجه نظام - الملک مورد توجه قرار گرفت و بالاخره ایده های اجتماعی جلال آل احمد، دکتر شریعتی و استاد مطهری به عنوان اندیشمندان معاصر در نظر گرفته شدند و...