کتاب شاعران حوزه ادبی خراسان

Shaerane hozeye adabi-e Khorasan
سرایندگان عصر غزنوی
کد کتاب : 40099
شابک : 978-6001761331
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 224
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب شاعران حوزه ادبی خراسان اثر نصرالله امامی

"شاعران حوزه ادبی خراسان" کتابی است به قلم یکی از اساتید دانشگاه شهید چمران، استاد "نصرالله امامی"، که به "سرایندگان عصر غزنوی" می پردازد. "نصرالله امامی" در این اثر ابتدا به اوضاع اجتماعی و سیاسی ایران در عصر غزنوی می پردازد و نحوه ی کشورداری و سیره ی سلطان محمود غزنوی را مورد بررسی قرار می دهد. وی در ادامه به رویداد فتح سومنات و تاثیرات آن بر ادبیات اشاره می کند و پس از بررسی اوضاع مذهبی در زمان سلطان محمود، پایان کار وی را بررسی می کند. نویسنده سپس با پرداختی گذرا به سلطنت سلطان مسعود غزنوی، شعر و شاعری در دوره ی غزنوی را زیر ذره بین می برد و ویژگی های سبکی و زبان شعر را در این عصر تجزیه و تحلیل می کند.
از مسائلی که در کتاب "شاعران حوزه ادبی خراسان" به قلم "نصرالله امامی" مورد بررسی قرار می گیرد، می توان به محور صرفی و نحوی، عناصر ادبی، بدایع و تصاویر، قالب های شعری و معانی و اغراض در شعر عصر غزنوی اشاره کرد. همچنین توضیحاتی پیرامون مدح و ستایش، غزل و تغزل، مرثیه، شعر حکمی، هجو و هزل، لغز و چیستان و عناصر فکری در شعر دوره ی غزنوی در این کتاب ارائه شده است.
بعد از ارائه ی مطالب ذکر شده، نویسنده یک به یک از "شاعران حوزه ادبی خراسان" نظیر قزداری، فرخی سیستانی، عنصری بلخی، لبیبی، ابولیث طبری، عسجدی، منوچهری دامغانی، عیوقی و مسعود سعد سلمان نام برده و به بررسی دقیق سبک شعری این "سرایندگان عصر غزنوی" پرداخته است. این کتاب با زمینه ی تحلیلی و انتقادی و نگاهی تاریخی و ادبی، یک اثر خواندنی و مفید برای علاقه مندان به حوزه ی شعر خواهد بود.

کتاب شاعران حوزه ادبی خراسان

نصرالله امامی
نصرالله امامی در سال ۱۳۲۸ در شهرستان آبادان متولد شد. در ایام کودکی زبان عربی را به خوبی آموخت. پس از اخذ دیپلم راهی تهران شد تا در دانشگاه تهران لیسانس زبان و ادبیات فارسی را به اتمام برساند. وی در این زمان از محضر استادان زبان و ادبیات فارسی همچون عبدالحسین زرین‌کوب جعفر شهیدی استفاده برد. نصرالله امامی شاگرد خاص ذبیح‌الله صفا بود و در تألیف بسیاری از آثار همچون شاگردی استادش را یاری داد. پس از به پایان رساندن دوره کارشناسی راهی تبریز شد و در دانشگاه تبریز دوره فوق لیسانس را آغاز ...
دسته بندی های کتاب شاعران حوزه ادبی خراسان
قسمت هایی از کتاب شاعران حوزه ادبی خراسان (لذت متن)
گفتنی است که لشکرکشی سلطان محمود به هندوستان از نظر سیاسی و فرهنگی نیز دارای پیامد و بهره هایی بود ، از جمله آنکه تجربه های کارگزاران هند و سرداران آن در دستگاه دیوانی و نظامی غزنوی به کار گرفته شد و از سوی دیگر ظاهرا محمود غزنوی می کوشید تا به نوعی در تجارت هند برای آینده نیز اثرگذار باشد و در همین راستا سکه هایی که در غزنین ضرب می شد ، یک روی آن به فارسی و روی دیگرش به سانسکریت بود ( مجتبائی ، ۱۳۵۳ : ۲۴۴ ) . و البته در کنار همه اینها شروع مراوده و رابطه بیشتر مردم ایران و هند با یکدیگر را نیز باید اضافه کرد ، هر چند که خاطره یورش سلطان محمود به هندوستان هرگز از خاطره نسل های متأخر هندی و ناسیونالیستهای آنان محو نشده است .