کتاب تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام (احمد تفضلی)

History of pre-Islamic Iranian literature
  • 450,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: سخن سخن
    نویسنده:
کد کتاب : 40240
شابک : 978-9643724696
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 452
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام (احمد تفضلی) اثر احمد تفضلی

"تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام" اثری است به قلم دکتر "احمد تفضلی" که توسط همکار همیشگی وی، دکتر "ژاله آموزگار" منتشر شد و یکی از خلأهای اساسی در منابع فارسی زبان را پر نمود. اکنون با مطالعه‌ی این اثر در کنار دیگر منابع مرتبط، محققان می توانند روند پیشرفت ادبیات ایران را از آغاز تا پایان دوره صفویه با جزئیات کامل دنبال کنند.
تالیف جامعی به زبان های اروپایی برای ادبیات ایران پیش از اسلام وجود ندارد و کتاب پیش رو، اولین اثر جامع و پیشرو در تمام جنبه های فرهنگی تاریخ ایران است.
پس از مقدمه ای کوتاه، کتاب جامع "تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام" به قلم دکتر "احمد تفضلی" با کتیبه های پارسی باستان آغاز می شود، سپس به ادبیات اوستایی، چند کتیبه اشکانی و در نهایت نوشته های پارسی میانه و آثار پهلوی زرتشتی می پردازد. وی در فصلی جداگانه شعر و نثر مانوی را از زبان های اشکانی، فارسی میانه و سغدی گردآوری کرده است.
نقطه قوت اصلی کتاب در فصول مربوط به آثار فارسی میانه و زرتشتیان پهلوی است که حوزه اصلی تخصص دکتر "احمد تفضلی" بوده است. او متون متنوع پهلوی را بر اساس ژانر یا موضوع دسته بندی کرده و کتاب شامل نوشته‌هایی از کتیبه ها و آثاری که روی پوست و پاپیروس نوشته شده و همچنین آنچه بر روی سنگ قبرها، مهرها و فلزات و بر روی سکه ها حکاکی شده است، می‌باشد.
دکتر تفضلی غالبا فهرستی از مطالب هر کتاب یا مقاله یا خلاصه ای از آنها را درج می‌کند و گاه نمونه‌هایی از آنها را بیان می کند که "تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام" را به اثری ارزشمند و آموزشی تبدیل می‌کند. شرح آثار پهلوی و سایر زبان‌های ایرانی میانه در این کتاب جامع‌ترین چکیده این آثار در یک مجلد است و تمامی یافته‌های اخیر در این حوزه را در بر می‌گیرد.

کتاب تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام (احمد تفضلی)

احمد تفضلی
احمد تفضّلی (زادهٔ ۱۶ آذر ۱۳۱۶ در اصفهان – درگذشتهٔ ۲۴ دی ۱۳۷۵ در تهران) زبان‌شناس، ایران‌شناس، پژوهشگر، مترجم و متخصص زبان پارسیگ، پارتی و استاد زبان‌های باستانی در دانشگاه تهران بود. تفضلی در زمینهٔ زبان‌های ایرانی میانه به‌ویژه پارسیگ و پارتی، در پهنهٔ بین‌المللی یکی از معدود صاحب‌نظران به‌شمار می‌آمد.احمد تفضلی در ۱۶ آذر سال ۱۳۱۶ در اصفهان زاده شد. تحصیلات مقدّماتی را در تهران گذراند و در سال ۱۳۳۵ با دریافت مدال درجهٔ اوّل فرهنگ از دارالف...
دسته بندی های کتاب تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام (احمد تفضلی)