کتاب خلیج فارس

Persian gulf
(همراه سه نقشه)
کد کتاب : 41056
شابک : 978-9646053588
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 152
سال انتشار شمسی : 1396
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب خلیج فارس اثر غلامعلی بایندر

غلامعلی بیاندر فرمانده نیروی دریایی شاهنشاهی ایران از سال ۱۹۳۱ تا ۲۵ اوت ۱۹۴۱ بود و در جریان تهاجم انگلیس و شوروی به ایران کشته شد. وی در تهران از اجدادی از ایل بایندور به دنیا آمد. او شخصا مردان مدافع سواحل ایران در خرمشهر را رهبری کرد و در عملیات کشته شد و به «مرگ شجاعانه» جان داد. کمدور کاسمو گراهام که به عنوان افسر ارشد نیروی دریایی سلطنتی در خلیج فارس خدمت می کرد، نوشت که "همه کسانی که او را می شناختند از مرگ متاسف شدند. او باهوش، توانا و وفادار به ایران بود."
کتاب خلیج فارس اثری است از غلامعلی بایندر که بعد از گذشت حدود هفتاد سال توسط بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و انتشارات سخن تجدید چاپ شده است. کتاب پیش رو اطلاعاتی کلی درباره ی موقعیت جغرافیایی و تاریخی خلیج فارس در اختیار می گذارد و حاصل دور جدید توجه مردم ایران به خلیج فارس و بازگرداندن حق مالکیت ایران بر آن منطقه می باشد. بایندر هدف خود از تدوین چنین مجموعه ای را آشنایی ایرانیان به خصوص افسران و کارمندان ادارات دولتی، با خلیج فارس می داند.

کتاب خلیج فارس

غلامعلی بایندر
غلامعلی بایَندُر (زاده ۲۳ آذر ۱۲۷۷ در تهران - درگذشته ۳ شهریور ۱۳۲۰ در خرمشهر) دریادار نیروی دریایی ارتش و به مدت ۵ سال فرمانده این نیرو از مهر ۱۳۱۵ تا شهریور ۱۳۲۰ بود. وی در جریان درگیری‌های میان قوای ایران و انگلستان در جنگ جهانی دوم در خرمشهر در تاریخ ۳ شهریور ۱۳۲۰ کشته شد.وی تحصیلات متوسطه خود را در مدرسه دارالفنون به پایان رساند و در سال ۱۲۹۹ از مدرسه نظام مشیرالدوله با درجه ستوان دومی فارغ‌التحصیل شد. غلامعلی بایندر در مدرسه نظام مشیرالدوله، در دانشکده توپخانه پواتیه، فونتن بل...