کتاب اکولوژی مارکس

Marx's Ecology
ماتریالیسم و طبیعت
کد کتاب : 41123
مترجم :
شابک : ‏‫‬‮‭978-6003768413
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 551
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب اکولوژی مارکس اثر جان بلامی فاستر


پیشرفت مستلزم تسخیر طبیعت است. یا این کار را می کند؟ این روایت جدید شگفت‌انگیز، تفاسیر مرسوم مارکس را زیر و رو می‌کند و در این فرآیند رویکرد منطقی‌تری نسبت به بحران زیست‌محیطی کنونی ترسیم می‌کند.
کارل هاینریش مارکس فیلسوف، اقتصاددان، تاریخ‌نگار، جامعه‌شناس، نظریه‌پرداز سیاسی، روزنامه‌نگار و سوسیالیست انقلابی آلمانی بود. نظریات انتقادی مارکس دربارهٔ جامعه، اقتصاد و سیاست — که مجموع آن‌ها را مارکسیسم خطاب می‌کنند — بر این پایه استوار است که جوامع انسانی از طریق مبارزه‌های طبقاتی پیش می‌روند. در سرمایه‌داری، این موضوع خود را به شکل مبارزه میان طبقات حاکمه (معروف به بورژوازی) که ابزارهای تولید را در اختیار دارند و طبقات کارگر (معروف به پرولتاریا) که با عرضه نیروی کارشان در ازای پرداخت حقوق ابزارهای تولید را به کار می‌اندازند، نشان می‌دهد. مارکس در رویکردی انتقادی معروف به ماده‌باوری تاریخی، پیش‌بینی کرد سرمایه‌داری، مثل نظام‌های اقتصادی-اجتماعی گذشته، تنش‌های درونی ایجاد کرده‌است که منجر به نابودی آن و جایگزینی‌اش با نظامی جدیدی، معروف به مناسبات تولید سوسیالیستی، می‌شود.اغلب تصور می شود که مارکس فقط به رشد صنعتی و توسعه ی نیروهای اقتصادی اهمیت می دهد. جان بلامی فاستر نوشته های نادیده گرفته شده ی مارکس در مورد کشاورزی سرمایه داری و بوم شناسی خاک، طبیعت گرایی فلسفی و نظریه ی تکاملی را در این کتاب شگفت انگیزبررسی می کند. او نشان می‌دهد که مارکس، که به عنوان منتقد قدرتمند جامعه ی سرمایه‌داری شناخته می‌شود، عمیقا نگران تغییر رابطه ی انسان با طبیعت بود.
کتاب اکولوژی مارکس بسیاری از متفکران دیگر از جمله اپیکور، چارلز داروین، توماس مالتوس، لودویگ فویرباخ، پی جی پرودون و ویلیام پیلی را پوشش می دهد.
اکولوژی مارکس: ماتریالیسم و طبیعت با بازسازی یک برداشت ماتریالیستی از طبیعت و جامعه، معنویت گرایی رایج در جنبش سبز مدرن را به چالش می کشد و به روشی اشاره می کند که راه حل های پایدارتر و مناسب تری برای بحران اکولوژیکی ارائه می دهد.
کتاب اکولوژی مارکس: ماتریالیسم و طبیعت توسط علی اکبر معصوم بیگی ترجمه شده است. این کتاب را انتشارات نگاه منتشر کرده است.

کتاب اکولوژی مارکس

جان بلامی فاستر
جان بلامی فاستر (متولد 15 آگوست 1953) استاد جامعه شناسی آمریکایی در دانشگاه اورگان و همچنین سردبیر مجله Monthly Review است. وی درباره اقتصاد سیاسی سرمایه داری و بحران اقتصادی، بوم شناسی و بحران اکولوژیک و نظریه مارکسیست می نویسد. او مصاحبه ها، گفتگوها و سخنرانی های فراوانی را ارائه داده است، همچنین توضیحات دعوت شده، مقالات و کتابهایی را در این زمینه نوشته است.
قسمت هایی از کتاب اکولوژی مارکس (لذت متن)
اپیکوروس از کار اتم باوران یونانی لوسیپیوس (حدود ۴۳۰ پیش از میلاد) و دموکریتوس (حدود ۴۲۰ پیش از میلاد) الهام می گرفت؛ در نظر این کسان واقعیت مرکب از شمارهٔ بی پایانی از اتم های دگرگونی ناپذیر است که آن قدر کوچک اند که به چشم نمی آیند، اما دارای شکل ها و اندازه های متفاوت اند و در خلاء به سر می برند. این اتم ها دارای کیفیت حرکت اند و به راه های گوناگون با هم می آمیزند و از هم جدا می شوند تا اشیا و متعلق های حواس را شکل دهند. در نظر دموکریتوس اتم ها دو کیفیت نخستین را دارند: اندازه و شکل. بسیاری از تفسیرها در باب دموکریتوس (به دلیل اختلاف منابع) همچنین مدعی اند که اوست که کیفیت وزن را به اتم نسبت می دهد، به نحوی که حرکت در مسیری روبه پائین و در خطوط مستقیم روی می دهد (گرچه این خواص اتم به نحو تنگاتنگ تر با کار اپیکوروس پیوند دارد). جایی که اپیکوروس به روشن ترین نحو از دموکریتوس دور می افتد در این گزارهٔ افزودهٔ اوست که اتم ها بر طبق الگوهایی حرکت نمی کنند که کاملا تعیین کننده۱۰۰اند؛ بلکه پاره ای اتم ها «ناگهان تغییر جهت» می دهند، و عنصر تصادف و تعیین ناپذیری را پدید می آورند (و از این رو جایی برای ارادهٔ آزاد می گذارند.)