کتاب آتش پارسی - جلد دوم

Atashe Parsi
درنگی در روزگار، زندگی و اندیشه سعدی
کد کتاب : 41168
شابک : 978-9644239359
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 765
سال انتشار شمسی : 1393
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب آتش پارسی - جلد دوم اثر حمید یزدان پرست

جلد دوم از کتاب "آتش پارسی" که "درنگی در روزگار، زندگی و اندیشه سعدی" ارائه می‌کند در ادامه‌ی جلد نخست آن و شامل بخش‌های سوم و چهارم کتاب است. بخش سوم، که در ادامه بخش قبل آمده و به نوعی مکمل آن است، در مورد موضوعاتی همچون عشق و نظربازی و اخلاق صحبت می‎کند. بخش چهارم و پایانی کتاب "آتش پارسی" به قلم "حمید یزدان پرست" نیز به آثار مختلف و نوشته‌های سعدی اختصاص دارد.
نه گذشته، نه حال و نه آینده را می توان بدون شناخت صحیح سعدی و نقش بی‌بدیل او در التیام روح و روان ایرانیان و پایه گذاری اساس تعلیم به شیوه‌ای قابل درک برای همه و کم و بیش مطابق با اصول دینی و فرهنگی این سرزمین درک کرد.
سهم سعدی در توسعه و تکامل زبان فارسی به اندازه سهم وی در آموزش و پرورش قابل توجه است. پس از فردوسی، زبان فارسی بیش از سعدی مدیون هیچکس نیست و شاهد این مدعا این است که زبان گفتاری و نوشتاری ما اکنون بیشتر از حکیم فردوسی، به گفتار شیخ اجل نزدیک است. با وجود اینکه حکیم توس سنگ‌بنای این زبان را بر جا نهاد و کاخ بلندی از نظم را بر روی آن بنا کرد، اما سه قرن بعد، وقتی این زبان محکم شد و آزمایشش را پس داد و از فیلتر زمان و مکان عبور کرد و به سعدی شیرازی رسید، ستبری و استواری لحن خراسانی آن با شیرینی و لطافت گفتار شیرازی بر خورد و زبانی ظریف و بالغ مطابق با فرهنگ اسلامی به وجود آمد که الگویی برای گویندگان پس از آنها شد.

کتاب آتش پارسی - جلد دوم

دسته بندی های کتاب آتش پارسی - جلد دوم
قسمت هایی از کتاب آتش پارسی - جلد دوم (لذت متن)
زندگانی سعدی در یکی از پرحادثه ترین و تلخ ترین دوره های تاریخ ایران و اسلام سپری شده است: تازش صلیبی ها از غرب، هجوم پیاپی اقوام زردپوست از شرق، درگیری مناطق میانی با هم، پیشروی فدائیان اسماعیلی و اختلاف افکنی دستگاه خلافت عباسی، آرامش و امنیت پایداری برای مردم نمی گذاشت. محور نخست این کتاب نقل و بررسی حیات سعدی بر پایه متون متعدد تاریخی است و محور دوم استخراج مطالب فراوان از لابلای آثار سعدی است که بازتابی از حوادث روزگارند.