کتاب پژوهشی اجمالی در ادبیات عامیانه ایران

Iranian Folk Literature
کد کتاب : 41348
شابک : 978-964-423-998-4
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 664
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پژوهشی اجمالی در ادبیات عامیانه ایران اثر سید وهاب قیاسی

"پژوهشی اجمالی در ادبیات عامیانه ایران" اثری است که "سید وهاب قیاسی" آن را تدوین کرده و نشر اطلاعات در ششصد و شصت و چهار صفحه آن را به چاپ رسانده است. ادبیات عامیانه نشانگر آداب و رسوم، ارزش، هویت و عقاید مردم است و اساس ادبیات فعلی ما است. این یکی از مهمترین، غنی ترین و ارزشمندترین موضوعاتی است که می توان آن را کاوش و بررسی کرد و "سید وهاب قیاسی" در کتاب ارزشمند "پژوهشی اجمالی در ادبیات عامیانه ایران" اینکار را به عمل رسانده است.
ادبیات هر ملتی افکار، احساسات، اعتقادات، نگرشها و هنرهای آن ملت را در کنار فراز و نشیب‌ها و زندگی فردی و جمعی آن ملت، بازنمایی ‌می‌کند. فرهنگ و تمدن هر جامعه می‌تواند از طریق ادبیات و میراث ادبی آن مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. به بیان دیگر، ادبیات یک کشور هویت، پیشینه، پویایی و فراز و نشیب های آن را در طول زمان تعیین می‌کند.
اثر پیش رو با عنوان "پژوهشی اجمالی در ادبیات عامیانه ایران" به قلم "سید وهاب قیاسی" مجموعه‌ای از انواع ادبیات عامیانه است که قسمت اول آن شامل توصیفات و تعاریف ادبیات عامیانه و انواع آن و قسمت دوم شامل چندین نمونه از ادبیات مناطق مختلف کشور و گویش های متنوع آن است. در این کتاب به موارد مختلفی نظیر اساطیر ایران، داستان‌های عاشقانه، ضرب‌المثل‌ها و روایات تمثیلی، چیستان، شعر و ترانه‌ی عامیانه، لالایی و چندین و چند مورد دیگر از ادبیات فولکلور یا عامیانه پرداخته شده است. ادبیات عامیانه یکی از ریشه‌های پراکنده ادبیات رسمی کشور است که با وجود تنوع ظاهری، یک هماهنگی و انسجام اساسی را در فرهنگ غنی ایران زمین به تصویر می‌کشد.

کتاب پژوهشی اجمالی در ادبیات عامیانه ایران

دسته بندی های کتاب پژوهشی اجمالی در ادبیات عامیانه ایران
قسمت هایی از کتاب پژوهشی اجمالی در ادبیات عامیانه ایران (لذت متن)
حکایات داستان هایی هستند که یا جنبه واقعی ندارند و یا اگر دارند اندک است و آن چنان قهرمانان آن دست نایافتنی و محیرالعقول و تخیلی می باشد که جایگزینی خواننده و یا شنونده آن را غیرممکن می سازد. اما به رغم نداشتن پیامی جهت دارد و حرکت آفرین، بیشتر از هر چیز دیگر، سادگی، صمیمیت، جاذبه و انتظارآفرینی که در آنهاست، موجب علاقه مردم به این گونه داستان ها می شود. البته این بدان معنی نیست که حکایات تهی از پیام های مثبتی همچون نوع دوستی، عدالت خواهی، جوانمردی، گذشت، وفاداری، فداکاری و صداقت و... می باشد. بلکه اینها همه چاشنی و خمیر مایه حکایات عامه را تشکیل می دهند، که با سادگی و صمیمیت و کشش و انتظارآفرینی ای که در آنهاست، آمیزه ای را به وجود می آورند که علاقه خواننده را برای مطالعه دوچندان می کند و انگیزه بیشتری را به وجود می آورد و اینها را باید عامل روایی و پایانی داستان های کهن و رمانس (حکایت افسانه وار) بدانیم.