کتاب نظام بین المللی حقوق بشر

International human rights law‬‮‮
کد کتاب : 41638
شابک : 978-9644235610
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 596
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نظام بین المللی حقوق بشر اثر حسین مهرپور

"نظام بین المللی حقوق بشر" اثری است از دکتر "حسین مهرپور" که در آن طی 9 فصل، به شکل همه جانبه ای به این مساله می پردازد. نویسنده در گام نخست پیشینه ی تاریخی "نظام بین المللی حقوق بشر" را مورد بررسی قرار می دهد و در این راستا، این مساله را از قبل از جنگ جهانی دوم و سپس در مقایسه با امروز پیگیری می کند. در فصل دوم اسناد بین المللی و نهادهای حقوق بشری سازمان ملل متحد در کنار شیوه های بررسی نقض حقوق بشر در این سازمان بررسی می شود و کنوانسیون های مختلفی در این فصل معرفی می شود.
فصل سوم به نظام اروپایی حقوق بشر اختصاص دارد و کنوانسیون ها، منشور اجتماعی و همکاری اروپا با سازمان امنیت را بررسی می کند و فصول بعدی موارد ذکر شده را در انواع نظام های آمریکایی و آفریقایی حقوق بشر مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند. دکتر "حسین مهرپور" در فصل ششم کتاب، مفهومی به نام حقوق بشر دوستانه را معرفی نموده و علاوه بر ارائه ی پیشینه ی تاریخی و تعریف آن، به تشریح کنوانسیون ها و پروتکل های ژنو، کمیته ی بین المللی صلیب سرخ، دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق و روآندا نیز می پردازد. در ادامه سازمان های غیردولتی و نهادهای ملی حقوق بشر نیز معرفی می شوند و نظام حقوق بشر اسلامی و همچنین موازین حقوق بشر در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران به تفصیل شرح داده می شوند. در پایان کتاب، ضمیمه های بسیار مهمی از انواع اعلامیه ها، میثاق های بین المللی و کنوانسیون های مهم در "نظام بین المللی حقوق بشر" نیز آورده شده که مطالعه ی آن ها آگاهی خواننده را در این زمینه ارتقا می بخشد.

کتاب نظام بین المللی حقوق بشر

حسین مهرپور
حسین مهرپور محمدآبادی (۱۳۳۲ یزد) حقوق‌دان ایرانی است. وی عضو شورای نگهبان در سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۱ بوده است.او دارای تحصیلات حوزوی در حد خارج فقه و اصول و کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حقوق از دانشگاه تهران است.مهرپور اخیراً رئیس دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی بوده است. پیش از این، مهرپور رئیس هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی در دوران سید محمد خاتمی و از حامیان میر حسین موسوی در انتخابات سال ۱۳۸۸ و پیش از آن عضو حقوق‌دان شورای نگهبان بوده است. وی هم‌اکنون عضو هیات تحریریه فصل...
دسته بندی های کتاب نظام بین المللی حقوق بشر
قسمت هایی از کتاب نظام بین المللی حقوق بشر (لذت متن)
مساله نقض حقوق بشر و تجاوز به حقوق و آزادی های اساسی افراد انسانی، بویژه از سوی دولتها و قدرتهای حاکم نسبت به افراد تحت حکومتشان و پیدا کردن راه حلهای موثری برای جلوگیری از این وضع و تضمین حمایت از حقوق افراد، یکی از نگرانیها و دلمشغولی های مهم نظام بین المللی امروزی است . جامعه جهانی امروز ، پس از مقطع جنگ جهانی دوم و تشکیل سازمان ملل متحد بر اساس منشور ملل متحد و یک سری از حقوق و آزادیها ، وصف مقبولیت بین المللی بخشیده و از همه دولتها با وجود اختلاف در نظام حکومتی و رعایت استقلال آنها می خواهد که آن حقوق را رعایت کنند و به آنها احترام گذارند . لزوم حفظ استقلال هر کشور و عدم دخالت در امور داخلی آن که از سوی منشور ملل متحد نیز به رسمیت شناخته شده ، تضمین رعایت حقوق افراد را که احیانا مورد تعدی حکومت قرار می گیرد ، دچار اشکال کرده و به هر حال این امر از حساسیت خاصی برخوردار است .