کتاب مردن آسان تر از دوست داشتن است

Ölmek Kolaydır Sevmekten
کد کتاب : 41984
مترجم :
شابک : 978-6004902113
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 600
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب مردن آسان تر از دوست داشتن است اثر احمد آلتان

"مردن آسان تر از دوست داشتن است" اثری است ششصد صفحه ای از "احمد آلتان"، نویسنده و روزنامه نگار شهیر اهل ترکیه، که در آن روایتی متفاوت از عشق و مرگ را به تصویر کشیده است. در "مردن آسان تر از دوست داشتن است" با مردگانی مواجه هستیم که در یک کوشک قدیمی دور هم جمع شده اند و ماجراهایی را تعریف می کنند. ماجراهایی از حیات خویشتن و دوره ای که در آن می زیسته اند. اما آنچه "احمد آلتان" در داستان "مردن آسان تر از دوست داشتن است" بر آن تاکید داشته، قسمت های خاصی از حیات این مردگان است و آن روابطی است که هرگز شکل نگرفت.
مردگان به روایت شکست خود در ابراز عشق و احساسات و بنابراین شکل دادن به روابطی که می توانست روحشان را نشاط بخشد و ذهنشان را سالم نگه دارد، می پردازند. آن ها موجوداتی نگونبخت هستند که منفعلانه در برابر عشق سکوت کرده اند و ناتوانی آن ها به دلیل شرم و آزرمی است که سنت های پوسیده ی فرهنگی و اجتماعی به آن ها القا کرده بود. این ناتوانی حتی پس از مرگ هم مثل یک مار، دور قلبشان چنبره زده و آن ها نه تنها نمی توانند به معشوق ابراز عشق کنند، بلکه حتی از بازگو کردن این سخن، پیش خودشان نیز عاجزند.
داستان کتاب در پس زمینه ای تاریخی اتفاق می افتد و دوره ای کوتاه و سراسر آشوب از تاریخ ترکیه، در اواخر امپراتوری عثمانی را به تصویر می کشد. امپراتوری بزرگ عثمانی در نتیجه ی عملکرد مخالفان داخلی و دولت های ابرقدرت جهان، چیزی به نابودی اش نمانده و این نابودی اتفاق نمی افتد مگر با جنگی که برای آدم ها فلاکت و بدبختی به بار می آورد.

کتاب مردن آسان تر از دوست داشتن است

احمد آلتان
احمد خسرو آلتان (متولد ۱۹۵۰ مارس ۲) روزنامه‌نگار و نویسنده ترک است. وی که بیش از بیست سال است به عنوان یک روزنامه‌نگار کرده‌است، در تمام مراحل این حرفه، از یک خبرنگار شیفت شب تا سردبیر در روزنامه‌های مختلف، خدمت کرده‌است.وی در سال ۱۹۵۰ در آنکارا به دنیا آمد، پدر وی چتین آلتان روزنامه‌نگار و نویسنده مشهور ترکیه بود. برادرش محمت آلتان همچنین روزنامه‌نگار، نویسنده و استاد دانشگاه سیاست اقتصاد است.
دسته بندی های کتاب مردن آسان تر از دوست داشتن است
قسمت هایی از کتاب مردن آسان تر از دوست داشتن است (لذت متن)
چرا یک فرد نامه ای را که نمی خواهد تا پایان عمرش بخواند، نزد خود نگه میدارد؟ عثمان در این کوشک که پرده های کشیده و کرکره های بسته ای داشت ، گوش سپرده به صدای بادهای بی وقفه ای که برحسب فصل و روز تغییر می کرد ، از راه گفتگو با مرده های پراکنده در سراسر یک قرن از خانواده وسیعی که با تمام جنگها ، قیامها ، کودتاها، جنایتها و عشق های رنجبار آمیخته بود دنبال پاسخ این پرسش می گشت. با جبه کهنه ماترک پدربزرگش که از یکی از صندوق هایی با لولاهای زنگ زده پیدا کرده و پوشیده بود ، در داخل کوشک چوبی که مثل سالخورده ای بیمار ناله می کرد ، همانطور که از اتاقی به اتاقی دیگر و از تالاری به تالاری دیگر می رفت ، مدام همان پرسش را تکرار می کرد . از خانه خارج نمیشد ، از پنجره به تماشا می ایستاد ، ساعت های دیواری کنده کاری شده را که مدت ها پیش از کار افتاده بودند کوک نمی کرد ، زمان را تنها از روی صدای باد تشخیص میداد؛ وقتی مثل ناقوس های کوچک زنگ میزد بهار بود ، موقعی که زوزه می کشید زمستان بود ، وقتی خشمگین میشد یعنی پاییز فرا رسیده ، اما هرگاه به پچپچه بدل می شد خبر از موسم تابستان می داد .