کتاب خاطرات مریم فیروز

Maryam Firouz
کد کتاب : 42185
شابک : 978-9644237294
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 212
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1995
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب خاطرات مریم فیروز اثر مریم فیروز

"خاطرات مریم فیروز" دربردارنده‌ی سرگذشت یکی از آخرین بازمانده‌های جنبش سیاسی فمینیستی اوایل و اواسط قرن بیستم در ایران بود. "مریم فیروز" دختر شاهزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرمائیان و بتول خانوم در کرمانشاه به دنیا آمد و در تهران در یک مدرسه فرانسوی تحصیل کرد.
هنگامی که او 16 ساله بود، پدرش ازدواج او را با سرهنگ عباسعلی اسفندیاری، اشراف زاده و پسر رئیس مجلس ایران، تدارک دید. این ازدواج 10 سال به طول انجامید و آنها صاحب دو دختر شدند. برای احترام به پدرش، این زوج قبل از طلاق دوستانه تا زمان مرگ او صبر کردند.
در دهه 1940 "مریم فیروز" با شروع یک جستجوی فکری که قرار بود تأثیری ماندگار بر زندگی او بگذارد، شروع به حرکت به سمت کمونیسم کرد که باعث ناراحتی بسیاری از اعضای خانواده‌اش شد. او نام خانوادگی فرمانفرمائیان را که به نظرش بیش از حد اشرافی بود، بخاطر آرمان‌های مارکسیستی‌اش رها کرد و نام پدربزرگش فیروز را به عنوان نام خانوادگی خود برگزید.
"مریم فیروز" در عین حال یکی از اعضای موسس سازمان زنان توده بود؛ حزبی که در ابتدا عضویت زنان را ممنوع کرده بود. او همچنین یک بانوی میزبان برجسته بود و در اتاق پذیرایی خود را، مطابق سنت فرانسوی سالن‌های ادبی، به روی هنرمندان و روشنفکران گشوده بود و موجبات سرگرمی آنان را فراهم می‌کرد. محفل او شامل نویسندگانی همچون "صادق هدایت" و "بزرگ علوی" و شاعری چون "فریدون توللی" بود.
"مریم فیروز" هیچگاه علاقه خود را به سیاست و مسائل زنان از دست نداد. او نوشته‌های خود را حفظ کرد و اطلاعاتی را که مطبوعات ایران نمی‌توانستند منتشر کنند، در اختیار معدود بازدیدکنندگانی که اجازه ملاقات با او را داشتند، قرار داد. کتاب حاضر، خاطرات این بانوی مبارز را در بردارد.

کتاب خاطرات مریم فیروز

مریم فیروز
مریم فیروز (۱۲۹۲ ه‍.ش در کرمانشاه – ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ در تهران) یکی از چهره‌های شاخص سیاسی ایران در دوران پهلوی دوم، از مخالفان رژیم سلطنتی و عضو حزب توده، مؤسس سازمان زنان حزب توده و از فعالان حقوق زنان در ایران بود. او دختر شاهزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما، نخست‌وزیر ایران در دوران احمدشاه و همسر نورالدین کیانوری از رهبران حزب توده ایران بود.
قسمت هایی از کتاب خاطرات مریم فیروز (لذت متن)
این کتاب، مجموعه ای است از مصاحبه های خانم مریم فیروز و گفتار گوناگون وی د ر باب د وران کود کی، خانواد ه فرمانفرما و روابط این خانواد ه د ر عصر پهلوی، د وران رشد و همچنین حواد ثی که د ر خانواد ه اش شاهد بود ه است، سالهای تحصیل د ر خارج از کشور، ازد واج، طلاق و ازد واج مجد د ، فرقه پیشه وری، فراماسونری، فعالیتهای حزب تود ه و فراز و نشیب های آن، د وران مهاجرت و فعالیتهای حزب د ر خارج از کشور، رابطه حزب با شوروی سابق، نهضت ملی شد ن صنعت نفت و د کتر مصد ق، جبهه ملی، مرد ان بانفوذ حزب، تجاوز شوروی به افغانستان، اسلام و کمونیسم، فروپاشی کمونیسم و شوروی، سرد مد اران شوروی، آیند ه «چپ» د ر ایران و مسائل و مباحثی از این قبیل. مریم فیروز (فرمانفرما) د ختر عبد الحسین میرزا فرمانفرما، نوه عباس میرزا، همسر نورالد ین کیانوری د بیر اول حزب تود ه است. او عضو کمیته مرکزی حزب و مسئول تشکیلات به اصطلاح د مکراتیک زنان و... بود . وی د ر این کتاب و طی مصاحبه های مختلف از خاطرات، حواد ث، تجربیات، فعالیتهای سیاسی و... طی 80 سال زند گی و حد ود نیم قرن فعالیت سیاسی خود سخن می گوید .