کتاب خاطرات نورالدین کیانوری

Noureddin Kianouri
کد کتاب : 42187
شابک : 978-9644232053
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 688
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب خاطرات نورالدین کیانوری اثر نورالدین کیانوری

کتاب خاطرات نورالد ین کیانوری براساس مصاحبه تهیه و تنظیم شد ه و سعی مصاحبه گران بر آن بود ه است که گفتگوی مورد  نظر تا حد  امکان، همه جانبه و پاسخگوی ابهاماتی باشد  که نزد  پژوهشگران تاریخ معاصر ایران حائز اهمیت است.
نورالدین کیانوری مهندس ساخت‌وساز ایرانی، استاد برنامه‌ریز شهری و یک رهبر سیاسی کمونیست بود. او ابتدا تا سال 1934 در دانشگاه تهران تحصیل کرد و بعد از آن از سال 1934 تا 1939 در آلمان تحصیل کرد. حدود یک سال پس از تأسیس حزب توده، در اردیبهشت 1331 با عضویت 444 به این حزب پیوست. سپس به یکی از اعضای موثر کمیته مرکزی حزب کمونیست توده تبدیل شد. در پی کودتای 1332 ایران حزب ممنوع شد و کیانوری به زندان افتاد. او فرار کرد و در ایتالیا و سپس آلمان شرقی زندگی کرد. او با نام مستعار "دکتر سیلویو ماچتی" یک معمار و نظریه پرداز تأثیرگذار معماری سوسیالیستی و شهرسازی بود.
پس از دومین بازگشتش به ایران پس از انقلاب اسلامی 1357، به فعالیت های سیاسی خود ادامه داد و از سال 1358 تا 1363 به عنوان دبیرکل حزب توده فعالیت کرد. دوباره تحت نظر قرار گرفت و دوباره حزب ممنوع شد. کیانوری دستگیر و شکنجه شد (همسرش هم) و اعتراف او در تلویزیون ایران خوانده شد. او آزاد شد و در حصر خانگی قرار گرفت و در 5 نوامبر 1999 درگذشت.

کتاب خاطرات نورالدین کیانوری

نورالدین کیانوری
نورالدین کیانوری (۱۲۹۴ در بلده – ۱۳۷۸ در تهران) فعال سیاسی ایرانی و دبیر اول کمیتهٔ مرکزی حزب توده ایران (۱۳۵۷-۱۳۶۲) بوده‌است.نورالدین کیانوری متولد ۱۲۹۴ در بلده در شهرستان نور، مازندران و والدینش مهدی نوری (روحانی) و زهرا سلطانی نوری بودند. او نوهٔ پسری شیخ فضل‌الله نوری و نوهٔ دختری میرزا حسین نوری بود. در سال ۱۳۲۳ با مریم فیروز ازدواج کرد. مریم فیروز تا پایان عمر در کنار همسرش بود. نورالدین کیانوری تنها سیاستمداری (شخصی) بود که توسط روح‌الله خمینی از مرگ (حکم اعدام) نج...
دسته بندی های کتاب خاطرات نورالدین کیانوری