کتاب دولت ممتنع

The Impossible State
اسلام، سیاست، مخمصه اخلاقی مدرنیته
کد کتاب : 42221
مترجم : مهدی رضایی (1351)
شابک : 978-6001146442
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 262
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دولت ممتنع اثر وائل ابن حلاق

امکان یا امتناع دولت مدرن اسلامی جدالی معرفتی است که از یک سو اندیشمندان مسلمان را به تلاش برای نظریه پردازی برای اثبات یا نفی امکان آن وا داشته است. و از سویی دیگر برخی اندیشمندان غیر مسلمان را ترغیب نموده تا با برداشتی (غیر واقعی) از زیست مسلمانان و نیز نادیده انگاشتن بستر و زمینه های عینی و اقتضا ئات معرفتی دولت مدرن و تکیه بر چارچوب های ناهم گون، قرائتی نا مانوس از دولت مدرن اسلامی ارائه نمایند. وائل این حلاق استاد (مسیحی) خاورشناسی دانشگاه کلمبیا (نیویورک) در کتاب دولت ممتنع: اسلام، سیاست و مخمصه اخلاقی مدرنیته بارویکردی غرب محور و برداشتی اشمیتی به دولت مدرن و ترسیم حکمرانی اسلامی در یک تصویر آرمانی و تا حدی مینیاتوری ، دولت مدرن اسلامی را مفهومی دارای تناقض ذاتی می داند.
مترجم ضمن همسویی با این تناقض ذاتی، اما رویکردی متفاوت در وجوه این امتناع دارد. تلاش مترجم در مقدمه چاپ اول این کتاب، فراهم آوردن بستری برای نقد کتاب و تشریح امتناع دولت مدرن اسلامی از منظر ارزش های مستقل اخلاقی و و مفهوم عقلانیت در این دو منظومه فکری در سایر مکتوبات می باشد.

کتاب دولت ممتنع

وائل ابن حلاق
وائل بن حلاق یا وائل حلاق (Wael Hallaq) دانش‌آموخته فقه اسلامی و تاریخ فکری اسلامی است. او در دپارتمان پژوهش خاورمیانه، جنوب آسیا و آفریقا در دانشگاه کلمبیا مشغول به کار است. کتاب دولت ممتنع :اسلام؛ سیاست و معذورات اخلاقی مدرنیته به فارسی ترجمه شده‌است.