کتاب خشم و بخشش

Anger and Forgiveness
کد کتاب : 42485
مترجم :
شابک : ‏‫‭978-6006043821
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 376
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

معرفی کتاب خشم و بخشش اثر مارتا نوسباوم

خشم همیشه مورد نکوهش افراد نیست بلکه اتفاقا بسیاری از مردم آنها مورد ستایش قرار می دهند. بسیاری از افراد بر این باورند که بدون خشونت و اعمال خشم عدالت نمی تواند در جامعه برقرار باشد و ممکن است پایه های دموکراسی و روابط مبنی بر سازش بر هم بریزد.
از آن طرف عده ای بر این باورند که غیرممکن است افراد بتوانند از خودشان دفاع کنند و یا بدون عصبانیت و اعمال خشونت حق خود را بگیرند. از بین عواطف انسانی احساس خشم از آن موارد مشکوک و بحث برانگیز به حساب می آید. آیا اینگونه باید در مورد خشم فکر کنیم ، یا اینکه عصبانیت بیش از هر چیز یک بیماری است که هم از نظر شخصی و هم از نظر سیاسی تغییر باید مهار شود؟

در این کتاب گسترده تحت عنوان کتاب خشم و بخشش نوشته ی مارتا سی. نوسبام ، یکی از برجسته ترین روشنفکران جهان ، استدلال می شود که عصبانیت از نظر مفهومی اشتباه گرفته شده و از نظر هنجاری می تواند مخرب باشد.
نویسنده در این کتاب این فرض را می گیرد که رنج فرد خاطی چیزی را که از آن آسیب دیده است را بازیابی می کند. او با مطالعه خشم در روابط صمیمی ، تعاملات روزمره گاه به گاه ، محل کار ، سیستم عدالت کیفری و جنبش های تحول اجتماعی را به چالش می کشد. نوسبوم نشان می دهد که ایده های اصلی خشم کودکانه و مضر هستند.

اما آیا بخشش بهترین راه عبور از خشم است؟ نوسبام برداشت های مختلف این مفهوم بسیار احساساتی را هم در سنت های یهودی و مسیحی و هم در اخلاق سکولار بررسی می کند. او نشان می دهد که برخی از اشکال بخشش اخلاقی نویدبخش هستند.

کتاب خشم و بخشش

مارتا نوسباوم
مارتا نوسباوم (Martha Nussbaum) (زادهٔ ۶ مه ۱۹۴۷) فیلسوف آمریکایی، مدرس و دارای مقام پروفسوری در دانشگاه شیکاگو است. او در زمینه حقوق زنان، فلسفه یونان باستان، حقوق حیوانات و فلسفه روم باستان، فعال است.نوسبوم یکی از طراحان و مدافعان رویکرد قابلیت است. او معتقد است همه افراد برای اینکه زندگی پربار و انسانی داشته باشند باید از یک مجموعه مشخص از قابلیت‌های پایه ای برخوردار باشند. قابلیت‌هایی که وی آن‌ها را برای تمام انسان‌ها لازم می‌دانند عبارتند از: زندگی، سلامت جسمانی،...
قسمت هایی از کتاب خشم و بخشش (لذت متن)
تاکنون جنبش عظیم و در حال رشد خود یاوری، آن قدر سابقه و زمینه یافته که بتوانیم با توجه به عملکرد آن، دست به تحقیقاتی بزنیم. شواهد حاکی از این است که اکثر شرکت کنندگان در این مثال قدردان و سپاسگزار دستاوردهای ناشی از آموزه های جنبش هستند، با وجود این، از دست نیافتن به برخی از آرزوهایشان احساس ناکامی می کنند.

آنها اغلب پیرامون تفاوت میان آرامش روان و درمان روان سخن می گویند. آرامش روانه تجربه ای است از صلح و شادی، آنگاه که بدانی جایی برای درد دل داری و کسی هست که سخنت را بشنود و برایت اهمیت قایل شود. کسی که موقعیت ها و احساساتی مشابه ما را تجربه کرده، و در نتیجه حرف دل ما را می فهمد. آگاهی از این امر که برای حل مشکلی، خواه به کوچکی ریگی در کفش، یا بزرگی شمشیری بران، راهکارها و راه حل هایی وجود دارد که می توانیم به باری آنها، در آرامش بیشتری زندگی کنیم، موجب امیدواری بیشتر ما می شود. شرکت در جنبش های خودباوری آرامش بیشتری به ارمغان می آورد.