کتاب پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر

The possibility of religion in the contemporary world
کد کتاب : 43244
شابک : 978-6008405634
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 341
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر اثر بیژن عبدالکریمی

"پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر" اثری است به قلم "بیژن عبدالکریمی" که شامل مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها، مقالات و جستارها از وی می‌باشد. او در این کتاب تلاش می‌کند ارتباط بین دین و مدرنیته را نشان دهد. افرادی که "بیژن عبدالکریمی" درباره‌ی آنها بحث می‌کند، به دو گروه تقسیم می‌شوند: اول، سنت گرایان به طور کلی که در درجه اول جامعه حوزوی را در برمی‌گیرد، و دوم، مدرنیست‌ها به معنای محدود یعنی روشنفکران دینی.
دیدگاه نویسنده، رد سهولت دستیابی مردم به دین در عصر مدرنیته و فناوری است و حوزویان و روشنفکران دینی را علی‌الخصوص، مسئول این مشکل می داند. او معتقد است که حوزویان یا متکلمان به دلیل عدم درک جهان مدرن و رویارویی ایدئولوژیک با این مساله، با تبدیل مسائل دینی به سیستمهای الهیاتی و مفهومی، آن را به نوعی از معنا تهی می‌کنند و در نهایت چیزی جز سکولاریسم به دست نخواهند آورد. از سوی دیگر "بیژن عبدالکریمی" آن دسته از روشنفکران دینی را که در الگوی سوبژکتیویستی زندگی می‌کنند، قادر به درک امور دینی به شکل مقابله با یک امر اسرارآمیز و رازآلود نمی‌داند. بنابراین معتقد است آنها هرچه بیشتر در این مساله تقلا کنند، بیشتر در باتلاق نیهیلیسم فرو می‌روند.
"بیژن عبدالکریمی" در "پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر"، از تعریفی اگزیستانسیالیستی و البته گسترده از دین، یعنی رابطه انسان با امری مقدس، برای تطبیق دین و مدرنیته استفاده می کند و تا جایی که می‌تواند، ابعاد مختلف آنها را بررسی می‌کند. کتاب پیش رو در سیصد و چهل و یک صفحه به همت نشر نقد فرهنگ، چاپ و منتشر شده است.

کتاب پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر

بیژن عبدالکریمی
بیژن عبدالکریمی متولد ۱۳۴۲ در تهران ، فیلسوف ایرانی و دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است. عبدالکریمی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد فلسفه را به ترتیب در سال‌های ۱۳۶۷ و ۱۳۷۳ در دانشگاه تهران به پایان رساند و در سال ۱۳۸۰ از دورهٔ دکتری فلسفه در دانشگاه اسلامی علیگر فارغ‌التحصیل شد.عبدالکریمی از منتقدان جدیِ نگاه سیاسی به مقولهٔ فرهنگ، علوم انسانی اسلامی و اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها است و معتقد است باید رویکرد اونتولوژیک جایگزین رویکردهای تئولوژیک و ایدئولو...
دسته بندی های کتاب پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر
قسمت هایی از کتاب پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر (لذت متن)
از متن پشت جلد کتاب: این کتاب حاصل تأمل بر سرشت و چیستی تفکر و زیست دینی و پرسش از امکان آن در جهان کنونی است. این تأملات در خصوص سه موضوع با یکدیگر مرتبطی صورت گرفته اند که هر یک از آنها فصلی از این کتاب را تشکیل داده است. فصل اول این کتاب، با عنوان «امر دینی، جامعه و سیاست»، بر روی وجوه اجتماعی و سیاسی امر دینی یا، به تعبیر صحیح تر، امر تئولوژیک، در دوران معاصر تمرکز داشته است. فصل دوم با عنوان «متون مقدس در جهان معاصر»، بر اساس تأمل در خصوص وضعیت و جایگاه متون مقدس در جهان معاصر و موانع هرمنوتیکی سترگی که در برابر فهم متون مقدس در روزگار کنونی وجود دارند، به تحریر درآمده است. فصل سوم نیز با عنوان «تأملی بر امر دینی در جهان معاصر» به طرح پرسش از سرشت و امکان امر دینی و معنوی در جهان معاصر و تأمل دربارۀ این پرسش می پردازد.