کتاب سیاست خارجی آلمان و ایران دوره رضاشاه

German Foreign Policy Towards Iran Before World War II
روابط سیاسی - نفوذ اقتصادی و بانک ملی ایران
کد کتاب : 43530
مترجم :
شابک : 978-6220402985
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 239
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب سیاست خارجی آلمان و ایران دوره رضاشاه اثر رشید آرمین خطیب شهیدی

"سیاست خارجی آلمان و ایران دوره رضاشاه" اثری است از "رشید آرمین خطیب شهیدی" که "شهلا طهماسبی" آن را ترجمه نموده و در آن با تاکید بر "روابط سیاسی - نفوذ اقتصادی و بانک ملی ایران"، به سیاست خارجه ی ایران در دوره ی مذکور می پردازد.
"رشید آرمین خطیب شهیدی" که در هشت بخش به "سیاست خارجی آلمان و ایران دوره رضاشاه" پرداخته، ابتدا با بررسی جایگاه ایران در فضای بین المللی و رویکردهای اقتصادی آلمان ها، مواردی همچون نفوذ آلمان ها در خاورمیانه، نیروی محرکه ی سیاست جهانی آنان، فعالیت هایشان در جنگ جهانی اول و و پیامدهای جنگ برای ایران را زیر ذره بین می برد. در ادامه سیاست خارجی آلمان به طور ویژه در قبال ایران، منافع ملی آلمان و بانک ملی ایران مورد بررسی قرار می گیرد. در بحث روابط خارجی و اقتصادی آلمان در ایران، گسترش این روابط و نقش بانک ملی تجزیه و تحلیل می شود و سپس چالش هایی که پیرامون سیاست خارجی آلمان در مورد ایرانی و بانک ملی وجود داشت، واکاوی می شود.
نویسنده همچنین به مناقشه درباره ی بانک ملی ایران پرداخته و پایان دوره ی تیمورتاش را به طور دقیق بررسی می کند. وی همچنین قضیه ی لیندنبلات و بانک ملی را مورد تفسیر قرار داده و پیرامون تقدم روابط سیاسی آلمان بر نفوذ اقتصادی در ایران بحث می کند. "رشید آرمین خطیب شهیدی" در پایان با بررسی سیاست خارجی آلمان در مورد ایران تا قبل از جنگ جهانی دوم و همچنین مشارکت آلمان در دستاوردهای ایران پیش از جنگ، "سیاست خارجی آلمان و ایران دوره رضاشاه" را جمع بندی کرده و کتاب را به پایان می رساند.

کتاب سیاست خارجی آلمان و ایران دوره رضاشاه

دسته بندی های کتاب سیاست خارجی آلمان و ایران دوره رضاشاه
قسمت هایی از کتاب سیاست خارجی آلمان و ایران دوره رضاشاه (لذت متن)
بعد از پایان جنگ دوم جهانی، جهان به دو قطب کمونیسم و امپریالیسم تبدیل شد و فاتحان جنگ هر کدام به تقسیم غنایم به دست آمده از پیروزی بر آلمان هیتلری پرداختند. حکومت کمونیستی در کشورهای اروپای شرقی به وجود آمد. کتاب «تاریخ بلوک شرق» یکی دیگر از کتابهای مجموعه تاریخ جهان است که به بررسی سیر رویدادها و حوادثی می پردازد که از بدو پیدایش بلوک کمونیستی و سپس اضمحلال آنها رخ داد. از سال 1917 به بعد بیش از هفتاد سال جنگ سرد و بدگمانی بین دول کمونیست و جهان غیرکمونیست برقرار بود. شوروی ها سیاست مقابله با آمریکا و بالطبع آمریکایی ها و کشورهای غربی راهکار سد نفوذ در برابر شرقی ها را اتخاذ کرده بودند. هزاران موشک هسته ای آماده بود تا در صورت رسیدن فرمانی از کاخ سفید و کاخ کرملین زندگی میلیون ها انسان را در کره زمین به خطر اندازد. این کتاب روایتی مستند است از مقابله و تلاش برای جلوگیری از نفوذ کمونیست ها توسط غربی ها… بازگویی تاریخ کشورهای بلوک شرق و روند فروپاشی آن ها.