کتاب محفل فیلسوفان خاموش

das Cafe der toten philosophen
کد کتاب : 44667
مترجم :
شابک : 978-9643631192
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 280
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1996
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب محفل فیلسوفان خاموش اثر ویتوریو هوسله

نورا کی یازده ساله کتاب «دنیای سوفی» اثر جوستین گاردر را به عنوان هدیه تولد دریافت کرد و در آن درباره نظریه ایده های افلاطون خواند. یک مشکل مخصوصا او را به خود مشغول کرد: در مورد ایده افلاطونی دایناسور چطور؟ ایده ها بی زمان هستند و نمی توانند بمیرند. با این حال دایناسورها در سنین پیش منقرض شدند. آیا ایده دایناسور همچنان وجود دارد؟ آیا حتی ممکن است دنیای مادی یک رویا باشد و زمان یک توهم؟ علاوه بر این، آیا چیزی به نام اختیار وجود دارد یا همه چیز از پیش تعیین شده است؟ آیا روح جاودانه است؟ آیا حیوانات هوشیاری دارند؟ آیا جهان بی نهایت است؟ آیا چیزی به نام حقیقت عینی وجود دارد؟ آیا خدا وجود دارد و چرا شر در جهان وجود دارد؟

اینها برخی از سوالات نورا هستند که باعث مکاتبه او با ویتوریو هوسله، فیلسوف حرفه ای، که یک فانتزی فلسفی شگفت انگیز را ابداع می کند، شد. او با الهام گرفتن از فیلم انجمن شاعران مرده، مکانی را ایجاد می کند که فیلسوفان بزرگ دوران باستان و جانشینان مدرن آنها می توانند همه با هم ملاقات کنند. آنها در "کافه مردگان اما فیلسوفان همیشه جوان" جمع می شوند و در مورد نامه های نورا - پارمنیدس و سقراط، دکارت و هابز (که نورا اصلا آنها را دوست ندارد)، "مک" (ماکیاولی) و کانت، "فیلسوف حامی نورا" بحث می کنند.. جرقه‌ها گهگاه به پرواز در می‌آیند، زیرا متفکران بزرگ به طور مکرر با هم درگیر می‌شوند - جای تعجب نیست، زیرا استدلال‌های متضاد از کل تاریخ فلسفه با یکدیگر برخورد می‌کنند.

نامه های نورا هوشمندانه هستند، هرگز زودرس نیستند و همیشه تخیلی هستند. ویتوریو هسل پاسخ‌هایی را ارائه می‌دهد که سرگرم‌کننده هستند، اما همچنان انتقادی هستند، و او به وضوح نگران این است که که کودک را دست کم نگیرد. او در پس‌گفتار خود درباره‌ی فلسفه کودکان و فلسفه با کودکان، نقشی را که فلسفه می‌تواند در تربیت کودکان ایفا کند، ترسیم می‌کند. نامه نگاری با نورا، رد و بدل نامه معتبر بین ژانویه 1994 و ژانویه 1996، سند دوست داشتنی دوستی فلسفی بین یک بزرگسال و یک کودک است.

محفل فیلسوفان خاموش به طور گسترده ترجمه شده است و اکنون برای اولین بار به زبان فارسی ظاهر می شود.

کتاب محفل فیلسوفان خاموش

ویتوریو هوسله
ویتوریو هوسله (متولد ۲۵ ژوئن ۱۹۶۰ در میلان) فیلسوف آلمانی‌ست. او در سن ۲۱ سالگی موفق به اخذ مدرک دکترا شد. او استاد فلسفه دانشگاه راسن آلمان است. یکی از معروف‌ترین کتاب‌های او، محفل فیلسوفان خاموش است.
دسته بندی های کتاب محفل فیلسوفان خاموش
نکوداشت های کتاب محفل فیلسوفان خاموش
These discussions―related to Nora through Vittorio’s letters―raise, challenge, and vigorously debate these issues in a philosophically satisfying and entertaining fashion.
این بحث ها - که از طریق نامه های ویتوریو به نورا مربوط می شود - این موضوعات را به شکلی فلسفی رضایت بخش و سرگرم کننده مطرح می کنند، به چالش می کشند و به شدت بحث می کنند.
International Philosophical Quarterly

قسمت هایی از کتاب محفل فیلسوفان خاموش (لذت متن)
ویتوریو نازنینم قبل از هر چیز به خاطر کتابی که برای روز تولدم فرستادی، متشکرم. چند صفحه اش را خوانده ام و به نظرم خیلی جالب است. منظورم این است که خیلی خوشم آمد. البته بعضی از جمله هایی را که به لاتین نوشته بودی، نتوانستم ترجمه کنم. این نامه آخری ات هم مثل بقیه نامه هایت حسابی خوشحالم کرد. این فیلسوف ها عجب استدلال های عجیب و غریبی دارند. بالاخره حق این هابز را کف دستش گذاشتی، اگر دوباره او را دیدی، به او بگو که وسیله هدف را توجیه می کند، اشتباه لپی بود. من می خواستم بگویم هدف وسیله را توجیه می کند. ولی خب از خنده های هابز هم خیلی ناراحت نشدم. به هرحال وقتی کسی در مخمصه می افتد و چاره ای جز شرمندگی ندارد، دنبال بهانه ای می گردد تا حال طرف مقابلش را بگیرد.