کتاب مشاوره طلاق

Divorce counseling
(مفاهیم و کاربردها)
کد کتاب : 44826
شابک : 978-6002502445
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 120
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب مشاوره طلاق اثر مژگان حیاتی

کتاب پیش رو اثری است از دکتر "مژگان حیاتی" که مفاهیم و کاربردها را در "مشاوره طلاق" تشریح می‌کند. طلاق همیشه یک واقعیت بوده و هست، اما کمتر کسی می‌خواهد در مورد آن تحقیق کند یا به آن توجه کند، زیرا سابقا و حتی در مقیاسی هم اکنون، طلاق، هم از سوی مراجع و هم از طرف درمانگران به عنوان نشانه‌ای از شکست تلقی می‌گردد. این تصویر به طور کامل در نتیجه رویدادهای دهه گذشته تغییر کرده است. نه تنها ادبیات طلاق به سرعت در حال رشد است، بلکه شاهد حرکت قابل توجهی در دیدگاه‌های نسبت به طلاق نیز هستیم. با توجه به شیوع بالای طلاق، مراجعان و درمانگران موظف به مقابله با تأثیرات بالقوه آن، اعم از مثبت و منفی، به عنوان یک رویداد زندگی هستند.
اثر پیش رو با عنوان "مشاوره طلاق" از دکتر "مژگان حیاتی"، این نکته را خاطرنشان می‌سازد که نه تنها کمک به افراد در کسب مهارت‌ها و ابزارهای ضروری برای غلبه بر این تجربه بسیار مهم است، بلکه درک اهمیت روانشناختی استرس و تعارض و استفاده حداکثری از مباحث این کتاب نیز برای آنان اهمیت دارد.
امروزه بیش از هر زمان دیگری با زوج‌هایی مواجه می‌شویم که به دلایل مختلف، طلاق را به عنوان وسیله‌ای برای جدایی از یکدیگر انتخاب می‌کنند. با توجه به آثار منفی طلاق بر اعضای خانواده، فرزندان و اجتماع و به منظور حفظ و تحکیم پایه‌های خانواده، این اثر با ارائه نکات کاربردی و مهم، معیارها و مولفه‌های خانواده را آشکار نموده و تهدیدات موجود در برابر خانواده را معرفی می‌کند. برای کانون گرم خانواده، طلاق یک معضل فرهنگی و ارتباطی است و اگر بتوانیم فرهنگی را ایجاد کنیم که برای مشارکت و ارتباط خوب، ارزش قائل شود، کمتر شاهد طلاق خواهیم بود.

کتاب مشاوره طلاق

قسمت هایی از کتاب مشاوره طلاق (لذت متن)
مشاوره های پیش از طلاق، نشان می دهد یکی از دلایل طلاق، بی وفایی و خیانت یکی از دو زوج و گاه بی بند و باری هر دو طرف است. خیانت زناشویی، نوعی درگیری عاطفی، جنسی یا عاطفی-جنسی با فردی به غیر از همسر است که از دیگری پنهان می شود. ویژگی اصلی این نوع رفتار، رازگونه بودن آن می باشد. براساس رویکرد شناختی-رفتاری، خیانت زناشویی، عبارت از احساسی که باید با همسر در میان گذاشته شود، رفتاری که باید با همسر انجام شود و فکری که باید با همسر در میان گذاشته شود، با فرد دیگری صورت می گیرد و فردی که مرتکب خیانت شده است، نهایت تلاش خود را می کند، تا این موضوع را پنهان نگه دارد. خیانت، دلایل مختلفی دارد که عدم علاقه نسبت به همسر، سرد مزاجی و مشکلات جنسی همسر، تعارض های بین زوجین، ابتلا به بیماری روانی (مانند: ابتلا به افسردگی و بیماری های شدید روانی)، مقابله به مثل و انتقام جویی، از این موارد هستند. برون ریزی هیجانی، یکی از دفاع های روانی است که فرد از طریق آن، هیجانات خود را بیرون ریخته، بدون آن که در مورد آن صحبت کند. همسری که دچار خیانت می شود، درواقع نیازهای عاطفی و جنسی ارضا نشده و کشمکش های حل نشده ی خود (مانند نیاز به رابطه ی صمیمانه، تمایل به ارضای جنسی، رنجش و خشم)، را تخلیه و خود را به نوعی ارضا می کند. این نوع برون ریزی هیجانی شیوه ای ناسالم بوده زیرا فرد خیانت کار، به جای آنکه همسر خود را از خلا ناشی از نیازهای ارضا نشده اش آگاه نماید، به منظور تنبیه او، دست به اقدامی مخرب می زند. مطالعات نشان می دهد که امروزه، مفهوم خیانت زناشویی، صرفا به جامعه مردان اطلاق نمی شود و زنان نیز به دلایل متعدد درگیر روابط فرازناشویی می شوند. مطالعات انجام شده در ایالات متحده نشان داده است که 44% مردان و 25% زنان در طول زندگی، مرتکب خیانت زناشویی می شوند.