کتاب برنامه ریزی اجتماعی

Social planning
(تدوین، پایش و ارزشیابی مداخلات اجتماعی)
کد کتاب : 44867
شابک : 978-6002501967
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 364
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب برنامه ریزی اجتماعی اثر مجموعه ی نویسندگان

در این کتاب با تعریف مشکل اجتماعی آشنا می‌شوید و پس از آن فرایند برنامه‌ریزی اجتماعی راب رای رفع مشکل می‌خوانید. وس از برنامه‌ریزی نوبت به فنون برنامه‌ریزی برای یک مداخله اجتماعی می‌رسد و بعد از این که با فنون آشنا شدید مبانی پایش و ارزشیابی مداخله اجتماعی را خواهید خواند و رویکردهای متفاوت ان را خواهید شناخت. در نهایت نیز پایش و ارزشیابی یک برنامه اجتماعی را با مدل منطقی خواهید آموخت و با چینش‌های مختلف ارزشیابی مداخلات اجتماعی آشنا خواهید شد.
در بخشی از کتاب آمده است:
" مصاحبه چهره‌به‌چهره با آگاهان و مطلعان کلیدی، داده‌های جدید و اصلی را تولید می‌کند. مصاحبه با مطلعان کلیدی راهبردی است که ما را به شناسایی پاسخ سوالهای تحلیل وضعیت، نایل می‌کند. آگاهان کلیدی رهبران جماعت خود هستند و شامل متخصصان، مقامات، مدیران دستگاهها، خدمت‌گیرندگان و شهروندان منتخب می‌باشند.
مصاحبه ما می‌تواند به صورت ساختاریافته انجام گیرد. در این صورت ما می‌توانیم همه پرسش‌ها را در قالب یک طرح تنظیم‌شده از مصاحبه‌شوندگان بپرسیم. اگر بخواهیم اطلاعات بیشتری در مورد پاسخهای سوالها به دست بیاوریم، می‌توانیم چارچوب مصاحبه را با پرسشهایی تدوین کنیم که پاسخهای دقیق‌تر و جزیی‌تری فراهم می‌کنند.
از سوی دیگر، هنگامی‌که اطلاعات بسیار کمی در مورد حوزه مشکل داریم، می‌توانیم از مصاحبه بدون ساختار رسمی استفاده کنیم و با بحث آزاد از نظرات مصاحبه‌شونده بهتر مطلع شویم. این نوع مصاحبه شامل گفتگوهای بیشتری است و سوالها را با واکاوی بیشتر در صحبت‌های مصاحبه‌شونده به دست خواهیم آورد. خطر مصاحبه فردی این است که ممکن است تصویر عینی از نیازهای گروه هدف ارائه ندهد و بیشتر نشان‌دهندهٔ دغدغه‌های آن افراد خاص باشند. "

کتاب برنامه ریزی اجتماعی

دسته بندی های کتاب برنامه ریزی اجتماعی