کتاب کالبدشکافی سیاست انگلیسی ها در ایران

Political autopsy
کد کتاب : 45419
شابک : 978-9642834761
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 362
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 31
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب کالبدشکافی سیاست انگلیسی ها در ایران اثر حسین احمدی

"کالبدشکافی سیاست انگلیسی ها در ایران" که به اهتمام دکتر "حسین احمدی" گردآوری شده، اثری است که جستارهای بسیار مهمی را در این زمینه شامل می شود.
در نخستین جستار این اثر، دکتر "حسین احمدی" به اقداماتی که انگلیسی ها طی سال های 1918 تا 1921 در تالش شمالی و جنوبی داشتند، پرداخته است و سپس عملکرد انگلیس، در زمینه ی اختلافات ارضی و مرزی پیرامونی کشور و تاثیراتی که بر امنیت کشور داشته، توسط "ناصر پورحسن" بررسی شده است. در مقاله ای مشترک از "سیدمسعود پیمان" و " یلدا رنجبر خراسانی"، نقش غیر قابل انکار مطبوعات در افشای توطئه های انگلیس در نهضت نفت و به طور ویژه با محوریت عملکرد روزنامه مهد آزادی-تبریز، مورد بررسی قرار می گیرد و روایات سه گانه ای پیرامون عملکرد رادیو بی بی سی در مسیر پیروزی انقلاب شکوهمند ایران، توسط "ناصر جمالزاده" و "حجت الله نوری ساری" نقل می شود.
"مهرداد رمضان نیا" سیاست زبان آموزشی بریتانیا در خیزش اردو و به رانده شدن زبان فارسی را زیر ذره بین می برد و نقش دهلی کالج را تبیین می کند و "عبدالودود سپاهی"، با تکیه بر اسناد و مدارک ایرانی، سیاست انگلیس را در دوران ناصرالدین شاه در منطقه ی بلوچستان تجزیه و تحلیل می کند. در ادامه قیام مردم بلوچ، حوالی جنگ جهانی اول در مقابله با انگلیس تشریح می شود و کوشش عراق، جهت به اشغال درآوردن جزایر سه گانه در روزهای آغازین جنگ، سیاست های استعمارگرانه ی انگلیس در قبال ایران طی سال های 1953 تا 1955 و همچنین عملکرد بریتانیا در دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران و وقایع پس از آن، از دیگر مواردی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

کتاب کالبدشکافی سیاست انگلیسی ها در ایران

دسته بندی های کتاب کالبدشکافی سیاست انگلیسی ها در ایران
قسمت هایی از کتاب کالبدشکافی سیاست انگلیسی ها در ایران (لذت متن)
از مقدمه: جنگ های با روسیه باعث بسط نفوذ انگلیسی ها در ایران شد تا جایی برای اولین بار فتحعلی شاه پادشاه ایران پس از مرگ فرزندش عباس میرزا نظر سفیر انگلیس را برای گماشتن نوه اش محمدمیرزا به سلطنت جویا شد. انگلیسی ها با فرستادن سفرایی کاربلد به ایران نشان دادند که جایگاه ایران در سیاست خارجی این کشور اهمیت بسیاری دارد در دوره قاجار در تمامی تحولات بزرگ ایران، لندن نقش بالقوه و بالفعلی بازی کرد، از عهدنامه گلستان، ترکمانچای، آخال پاریس تا جدایی بحرین در دوره پهلوی دوم. با سقوط قاجار و آمدن رضاخان نقش انگلیسی ها در این جابجایی قدرت و سپس گماردن فرزندش به سلطنت تا ملی شدن نفت و کودتای 28 مرداد مشخص و عیان است. با حضور گسترده آمریکائیان پس از 1332 در ایران گرچه تقابل، رقابت و تعاملی میان واشنگتن و لندن برای بسط نفوذ پیش آمد ولی مدیریت و هماهنگی کامل این دو قدرت مانع از بهره برداری ایرانیان از این اختلافات در راستای اهداف ملی شد. شوروی ها که در ساختار قدرت ایران نفوذی کم رنگ داشتند از طریق گسترش افکار ماتریالیستی به وسیله ی عوامل خود همچون توده ای ها در فکر جذب رده های مدیران میانی و مردم ایران بودند توفیقی به دست نیاوردند و عملا این انگلیس و آمریکا بودند که صحنه گردان سیاست و اقتصاد در ایران بودند.