کتاب چیرگی بر آتش

Catching Fire: How Cooking Made Us Human
(چگونه پخت و پز از ما انسان ساخت)
کد کتاب : 45430
مترجم :
شابک : 978-6008284413
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 238
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

نامزد جایزه غیر داستانی ساموئل جانسون سال 2010

معرفی کتاب چیرگی بر آتش اثر ریچارد رنگم

از زمان داروین و تبار انسان، وجود انسان ها به هوش و سازگاری ما نسبت داده شده است. اما در کتاب چیرگی بر آتش، نخستی شناس مشهور ریچارد رانگهام جایگزین شگفت انگیزی را ارائه می دهد: موفقیت تکاملی ما نتیجه آشپزی است. رانگهام در یک نظریه ی پیشگامانه در مورد منشاء ما نشان می دهد که تغییر از غذاهای خام به پخته عامل کلیدی در تکامل انسان بوده است. زمانی که اجداد ما با استفاده از آتش سازگار شدند، بشریت آغاز شد. هنگامی که اجداد انسان‌نما شروع به پختن غذای خود کردند، دستگاه گوارش انسان کوچک شد و مغز رشد کرد. زمانی که صرف جویدن غذای خام سفت می‌شد، می‌توان به جای آن برای شکار و نگهداری از کمپ صرف کرد. آشپزی مبنای پیوند و ازدواج زوجین شد، خانواده را ایجاد کرد و حتی به تقسیم کار جنسی منجر شد. با ردیابی پیامدهای معاصر رژیم غذایی اجدادمان، کتاب چیرگی بر آتش روشن می کند که چگونه به گونه ای اجتماعی، باهوش و جنسی تبدیل شده ایم. یک تئوری جدید راهگشا در مورد تکامل انسان. این کتاب، جنجال برانگیخته و هر کسی را که علاقه مند به ریشه های باستانی ما یا عادات غذایی مدرن ما است مجذوب خواهد کرد.
کتاب چیرگی بر آتش (چگونه پخت و پز از ما انسان ساخت؟) را اسکندر قربانی ترجمه کرده است. این کتاب توسط نشر فرهامه منتشر شده است.

کتاب چیرگی بر آتش

ریچارد رنگم
ریچارد والتر رنگم (متولد 1948) یک انسان شناس و متخصص اعصاب انگلیسی است. تحقیقات و نوشتن او شامل رفتار میمون، تکامل انسان، خشونت و آشپزی بوده است.رنگم در لیدز، یورکشایر متولد شد.پس از سالها حضور در هیئت علمی دانشگاه میشیگان، وی استاد روت مور انسان شناسی زیست شناسی در دانشگاه هاروارد شد و گروه تحقیقاتی وی اکنون بخشی از گروه تازه تاسیس زیست شناسی تکاملی انسانی است. او یکی از اعضای MacArthur است.
نکوداشت های کتاب چیرگی بر آتش
[A] fascinating study… Wrangham's lucid, accessible treatise ranges across nutritional science, Paleontology and studies of ape behavior and hunter-gatherer societies; the result is a tour de force of natural history and a profound analysis of cooking's role in daily life.
[یک] مطالعه شگفت انگیز... رساله شفاف و قابل دسترس رانگهام در علوم تغذیه، دیرینه شناسی و مطالعات رفتار میمون ها و جوامع شکارچی-جمع آور را شامل می شود. نتیجه یک گشت و گذار در تاریخ طبیعی و تحلیلی عمیق از نقش آشپزی در زندگی روزمره است.
Publishers Weekly Publishers Weekly

قسمت هایی از کتاب چیرگی بر آتش (لذت متن)