کتاب گفتگوهای تنهایی

Loneliness talks
کد کتاب : 4569
شابک : 978-2000071402
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 1094
سال انتشار شمسی : 1393
سال انتشار میلادی : 1983
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 17
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب گفتگوهای تنهایی اثر علی شریعتی

"گفتگوهای تنهایی" کتابی است که دست نوشته های منتشر نشده ی استاد و معلم بزرگ ایرانی، دکتر "علی شریعتی" را در برداشته و آن طور که از برخی تاریخ های موجود در متن این نوشته ها برمی آید، به نظر می رسد که بین سال های 1346 تا 1348 به رشته ی تحریر درآمده اند.
در این اثر یک بیوگرافی و شرح کلی از زندگی خانوادگی دکتر "علی شریعتی" و دستاوردهای علمی، سیاسی و اجتماعی او آورده شده و بعد از آن، بدنه ی اصلی کتاب "گفتگوهای تنهایی" قرار گرفته است. دکتر "علی شریعتی" در این اثر تاملاتی پیرامون مساله ی تنهایی داشته و شکواییه هایی که از درونی ترین افکار او نشات گرفته را روی کاغذ آورده است. او همچنین مطالبی را خطاب به مخاطب هایی که برخی آشنا و برخی ناآشنا هستند به نگارش درآورده و علاوه بر ذکر نوشته های محاوره، به نقد و بررسی شخصیت، اندیشه، آثار و احوالات افراد مشهوری پرداخته است. تجزیه و تحلیل برخی از مهم ترین مسائل اجتماعی، فکری، سیاسی، فرهنگی و انسانی، بخش دیگری از کتاب "گفتگوهای تنهایی" است و در این بخش مواردی همچون آسیمیلاسیون، انتظار، ایمان، معبد و... زیر ذره بین قرار گرفته اند.
در "گفتگوهای تنهایی" همچنین دست نوشته هایی از دکتر "علی شریعتی" که یا خود وی ناتمام گذشته یا صفحاتی از آن مفقود شده و ناقص مانده نیز آورده شده است و یکی از جالب ترین بخش های کتاب، پرسش هایی است که به وسیله ی خود معلم مطرح شده و گاهی برای آن ها پاسخی در نظر گرفته شده و گاه بی پاسخ مانده اند.

کتاب گفتگوهای تنهایی

علی شریعتی
علی شریعتی مَزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی (زادهٔ ۲ آذر ۱۳۱۲ در روستای مزینان، سبزوار – درگذشت ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ در ساوت‌همپتون، انگلیس) نویسنده، جامعه‌شناس و پژوهشگر دینی اهل ایران، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران بود. شریعتی نگرشی نوین به تاریخ و جامعه‌شناسی اسلام عرضه کرد. او بازگشت به تشیع حقیقی و انقلابی را نیرویی برای تحقق عدالت اجتماعی قلمداد می‌کرد. شریعتی، علاوه بر شهرت زیادش برای سهم داشتن در انقلاب ایران، به&zwn...
قسمت هایی از کتاب گفتگوهای تنهایی (لذت متن)
در اینها، زندگی کار خویش را می کند و می داند که چه می کند و هرگز از آنها نمی پرسد که دوست می دارند یا نه، طرح دیگری را می پسندند؟ اینها وسائل جاندار طبیعت اند و از وسیله کسی نظر نمی خواهد! و اقلیتی هستند که می خواهند بدانند و گاه و بیگاه گریبان زندگی را می چسبند که: تو چه ای؟ چه می جویی؟ کجا می روی ؟ بالاخره چه؟ با ما چه کار داری؟

بگذار بد مرا بگویند. بگذار رنجیده در من بنگرند. بگذار مرا به گناهی که همواره در آرزویش بوده ام، متهم کنند. چه نیازی است به این که خود را در برابر این نسل، تبرئه کنم؟ چرا باید ضعف دفاع از خویش را بر خود هموار کنم؟ نمی کنم. بگذار مرا روحی بشمارند که با زندگی آشتی کرده ام و با سرگرمی های ابلهانه اش سرگرم شده ام. دیگر رنجش تلخ و حتی اتهام این نسل مرا رنجور و پریشان نخواهد ساخت. برعکس، چه اطمینان آمیخته با لذتی احساس می کنم هنگامی که در چهره نسل جدید موج خشم و سایه بدبینی را نسبت به خویش می خوانم که در من نیست.