کتاب مهاتما گاندی

Mahâtmâ Gandhi
کد کتاب : 4626
مترجم :
شابک : 9786001741173
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 152
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1936
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 12
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب مهاتما گاندی اثر رومن رولان

این کتاب حاوی تفسیری صریح و روشن در مورد مهاتما گاندی و ایده آل های او توسط رومن رولان فیلسوف برجسته فرانسوی نوشته شده است. به عنوان یک اروپایی بزرگ و معاصر مهاتما ، نظرات وی از ارزش ویژه ای برخوردار است. ارزیابی و سنجش آرمانهای گاندیجی درستی از حقیقت و عدم خشونت و استراتژی مقاومت منفعلانه در برابر امپراتوری توانا بریتانیا از آنجا که از ذهن روشن درخشان غرب مادی گرا ناشی می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این دو یکدیگر را کاملا درک کرده اند و دانشمند بزرگ غرب از چشمه های آن روح بسیار فرهیخته و اختصاصی الهام گرفته است. رومن رولان ضمن ابراز تحسین خود از رویکرد اخلاقی گاندیجی به دین و سیاست و آمادگی خود برای قربانی کردن همه چیز به خاطر حقیقت ، دریغ از نقل قول آزادانه از تاگور و اندروس که برخی از تصمیمات سیاسی گاندیجی را نقد می کنند ، دریغ نمی کند. او همچنین بیان می کند که چگونه سیاست انگلیس گاندیجی را وادار کرد که از نگرش همکاری وفادار با انگلیس بر نگرش عدم همکاری خشونت آمیز استفاده کند.

کتاب مهاتما گاندی

رومن رولان
رومن رولان، زاده ی ۲۶ ژانویه ۱۸۶۶، درگذشته ی ۳۰ دسامبر ۱۹۴۴، نویسنده ی فرانسوی بود. او در سال ۱۸۶۶ در شهر کلامسی، در ایالت بورگونی، در خانواده ی بورژوآی مرفهی به دنیا آمد.در چهارده سالگی به همراه خانواده اش برای تحصیل راهی پاریس شد. در نوجوانی با افکار باروخ اسپینوزا آشنا شد و لئو تولستوی را کشف کرد. در ۱۸۸۹ در رشته ی تاریخ ادامه تحصیل داد و در ۱۸۹۵ به رم رفت و در رشته ی هنر مدرک دکترا گرفت.او دوبار ازدواج کرد. بار اول در ۱۸۹۲ با کلوتیلد برئال که نه سال بیشتر دوام نیاورد و بار دیگر پس از سی و...
قسمت هایی از کتاب مهاتما گاندی (لذت متن)
در میان بسیاری از صفات برجسته گاندی جی، به نظر من، دو صفت بیش از همه قابل ذکر است: نترسیدن و نداشتن نفرت. امروز ترس و نفرت بر جهان چیره شده. هیچ صفتی را بدتر از این دو نمی توان برای یک فرد یا یک ملت تصور کرد. نسل گذشته آکنده از ترس و نفرت بود و نسل امروز در سایه آنها رشد می کند. گاندی جی نیم قرن مردم هند را تربیت کرد و به اندیشه آنها جهت داد. ما از شکستها و عقب ماندگیهای اصلی خود خلاص نشدیم اما از او چیزهای بسیاری آموختیم و بخشی از آنچه آموخته ایم هنوز هم باقی است و جزو سنتهای هندی و میراث نژاد ما شده است. مردم ما گاهی با یکدیگر می ستیزند؛ من، اما، تصور می کنم، در مجموع، از نفرت به دورند..

نام حقیقی او مهنداس کرم چند گاندی است. در کشور نیمه مستقل کوچکی واقع در شمال غربی هندوستان، در شهر پوربندر (شهر سفید) در کنار دریای عمان، در اکتبر ۱۸۶۹ به دنیا آمده است. از نژادی زنده و پرجوش است که تا دیروز، هنوز بر اثر جنگ های داخلی منقلب بود. نژادی باحرارت و دارای شمّ کافی در امور تجاری که با تجارت خود از عدن به زنگبار شهرت یافته است. پدربزرگ و پدرش هر دو نخست وزیر بودند که به جرم استقلال رأی مغضوب واقع شدند و مجبور به فرار گردیدند و حیات ایشان در معرض تهدید بود. گاندی از محیطی ثروتمند و هوشمند و تربیت شده برخاسته است ولی از طبقات ممتاز نیست. پدر و مادرش از پیروان طریقت «جائینیسم» مذهب هندو بودند و یکی از اصول عمدۀ فرقۀ نامبرده عقیدۀ «آهیمسا» است که گاندی می بایست فاتحانه در جهان استوار سازد. در نظر پیروان جائینیسم، محبت راهی است که بیش از درایت رهنمون بشر به خداوند است. پدر مهاتما کمترین ارزشی برای پول قائل نبود و به همین جهت چون همۀ ثروت خود را در راه امور خیریه خرج کرده بود چیزی برای فرزندان خود به جا نگذاشت. مادرش که سخت مقدسه بود، سنت الیزابت هندوستان به شمارمی رفت و کاری جز روزه گرفتن و صدقه دادن و تیمار بیماران نداشت.