کتاب ترجمان الاشواق

The Tarjumán al-ashwáq
کد کتاب : 46305
مترجم :
شابک : 978-6003391215
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 216
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1215
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب ترجمان الاشواق اثر محیی الدین ابن عربی

کتاب ترجمان الاشواق مجموعه ای مهم و ارزشمند از "محمد ابن علی ابن عربی" است که توسط امیرحسین الهیاری از عربی به فارسی برگردانده شده است. این کتاب توسط نشر "مولی" در سال 1400 منتشر شده است. این اثر شامل شصت و یک شعر از ابن عربی می شود که در یک مجموعه مدون گرداوری شده اند. این کتاب را می توان به عنوان یکی از مهم ترین و برجسته ترین آثار جهان اسلام مربوط به تصوف در نظر گرفت. ابن عربی از جدی ترین متفکران جهان اسلام بوده است که تا به امروز نظریات او در حوزه های مختلف مثل زیبایی شناسی و تصوف مورد استناد پژوهشگران مختلفی قرار گرفته است.

قریب به اکثریت آثار قلمی شیخ ابن عربی در موضوع تصوف و علوم غیبیه‌ی عرفان به نگارش درآمده و در هر شهری که منزل گزیده کتابی نگاشته است، آن گونه که آثار او در هنگام اقامت وی در مصر بر اهل آن شهر صعب جلوه نمود و آوازه‌ی نقد آرای و افکار او در مصر پیچید و عده‌ای سعی در ریختن خون وی کردند، تا این که «شیخ حسن بجائی» با تأویل سخنان شیخ، جان او را از دست ظاهر بینان مخالف رهایی بخشید.

آنچه قابل تأمل است اختلاف فاحشی است که درباره‌ی تعداد آثار شیخ در بین محققان اندیشه‌ی وی دیده می‌شود، به طوری که عبدالوهاب شعرانی تعداد مولفات او را 400 و اندی و عبدالرحمن جامی متجاوز از 500 جلد و عثمان یحیی در پژوهش مستوفایش از 848 کتاب و رساله نام برده است..

کتاب ترجمان الاشواق

محیی الدین ابن عربی
محیی‌الدین محمّد بن علی بن محمّد بن العربی طائی حاتمی زادهٔ ۲۶ ژوئیه ۱۱۶۵ و درگذشتهٔ ۱۶ نوامبر ۱۲۴۰ میلادی معروف به محیی‌الدین ابن عربی و شیخ اکبر پژوهشگر، فیلسوف، عارف و شاعر مسلمان عرب اهل اندلس بود. از ۸۰۰ اثری که به او نسبت داده می شود، ۱۰۰ اثر به صورت نسخه اصلی از وی باقی مانده است. آموزه های کیهان شناسی او در بسیاری از کشورهای اسلامی به جهان بینی غالب بدل شد.