کتاب یک پرتقال کوکی

A Clockwork Orange
کد کتاب : 46354
مترجم :
شابک : ‏‫‬‭978-9642432257‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 128
سال انتشار شمسی : 1389
سال انتشار میلادی : 1962
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب یک پرتقال کوکی اثر استنلی کوبریک

«پرتقال کوکی» فیلمنامه ای نوشته استنلی کوبریک(۱۹۹۹-۱۹۲۸)، کارگردان و فیلمنامه نویس مشهور آمریکایی است. این فیلمنامه بر اساس رمانی به همین نام از آنتونی برجس نوشته شده است.
محور این فیلمنامه این است که تا چه اندازه دولت می تواند بر جامعه کنترل داشته باشد؟ حد آزادی کجاست؟ و آیا می شود حق انتخاب اخلاقی را از «فردیت » ها سلب کرد؟ حتا اگر این فردیت از آن بچه ی شرّی مثل «الکس» باشد؟ قضیه ی اخلاقی فیلم خیلی ساده است: اخلاق را نمی شود به زور در مغز کسی جا داد و حتا اگر در دنیای فانتزی و کارتون وار فیلم، این هم ممکن بشود، باز هم عملی غیراخلاقی است چون انسان باید بتواند بین درست و نادرست، خود دست به انتخاب بزند و صد البته که مسئولیت انتخاب خود را هم به عهده بگیرد، شاید این سخن، بوی حرف های اگزیستانسیالیست ها را داشته باشد. به هرحال، این فیلم از حال وهوای دهه ی شصت چندان هم دور نیست. در این زمینه ها شاید صحبت های خود کوبریک رساتر باشد.

کتاب یک پرتقال کوکی

استنلی کوبریک
استَنلی کوبریک (Stanley Kubrick) (زادهٔ ۲۶ ژوئیهٔ ۱۹۲۸ – درگذشته ۷ مارس ۱۹۹۹) از کارگردانان و تهیه کنندگان نامدار آمریکایی بود. بیشتر فیلم های کوبریک،‌‌ اقتباس ادبی هستند. فیلم‌های کوبریک معمولاً جنجالی و همین‌طور مورد ستایش منتقدان واقع شده‌اند. کوبریک به دقیق بودن و به نمایش درآوردن همه جزئیات دقیق در فیلم‌هایش معروف بود. به همین دلیل روش او در فیلمسازی کند و طولانی بوده، تا آنجا که گاهی میان دو فیلم او سال‌ها وقفه می‌افتاده‌است.به طوریکه ا...