کتاب شازده حمام 5

The Prince of the Public Bath
(در میان کردهای سلیمانیه)
کد کتاب : 46470
شابک : ‫‬‮‭978-6227088151‮‬
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 290
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب شازده حمام 5 اثر محمد حسین پاپلی یزدی

"شازده حمام 5" به قلم "محمد حسین پاپلی یزدی"، نتیجه ی سفر نوروزی وی در سال 1398 به کردستان عراق است. "در میان کردهای سلیمانیه"، یک بهشت زیبا و پر از آب با کوه های پوشیده از برف می بینید که دارای طبیعتی زیبا و پاک است. هیچ نشانه ای از ویرانی یا آلودگی وجود ندارد. یک اقتصاد پر رونق و پویا که به طور فزاینده ای از تولید به مصرف حرکت می کند. "شازده حمام 5" تصورات شما را نسبت به این سرزمین باشکوه دچار تحول می کند.
موضوع "شازده حمام 5"، طه، یک مبارز کرد است که نویسنده علاوه بر داستان دردناک او، به رژیم دیکتاتوری صدام حسین ، حملات شیمیایی ، مهاجرت مردم کرد به ایران و مظلومیت آن ها اشاره می کند.
نیمه ی اول کتاب مملو از رنج است و آن ها در جایی از کتاب اظهار داشتند که نمی خواهند اشک دیگران را به چشم بیاورند ، بلکه می خواهند تجربیاتشان درس زندگی برای بقیه باشد تا دیگر کسی در پی جنگ و نزاع نباشد. "محمد حسین پاپلی یزدی"، یادآور می شود که درست است استبداد وجود دارد ولی چرا اینهمه آدم از آن پیروی می کنند و باعث مرگ میلیون ها نفر می شوند.
بخش دوم کتاب ، خوانندگان را با کردستان امروزی آشنا می کند و آنها را به گشت و گذار در شهر دوست داشتنی سلیمانیه ، که مملو از صلح، آرامش و زیبایی است، می برد. "محمد حسین پاپلی یزدی" در "شازده حمام 5"به وضوح تفاوت بین کردستان قدیم و کردستان معاصر را به تصویر می کشد. در سراسر کتاب ، نویسنده تأکید می کند که توسعه بدون آزادی غیرممکن است و آزادی شرط اصلی برای به انجام رسیدن همه پیشرفت ها است.

کتاب شازده حمام 5

محمد حسین پاپلی یزدی
محمدحسین پاپلی یزدی زاده ۱۳۲۷ یزد ، جغرافیدان، محقق و نویسنده ایرانی است.وی فعالیت در گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد را از سال ۱۳۵۰ به عنوان کارشناس آغاز کرد و پس از طی مراحل استادیاری و دانشیاری در سال ۱۳۷۸ به عنوان استاد در دانشگاه فردوسی مشهد به فعالیت ادامه داد. پاپلی یزدی مهرماه تا اسفند ۱۳۶۸ بنا به دعوت ممرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه برای همکاری در پروژه اطلس ایران به فرانسه دعوت شد. پاپلی یزدی در سال ۱۹۸۱ به عنوان عضو مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه درآمد و در سال ۱۹۹۰ به عنوان استاد مد...
قسمت هایی از کتاب شازده حمام 5 (لذت متن)
آقای پاچه مرد بسیار شیک، تر و تمیز، قد بلند، خوش تیپ و بسیار مودبی بود. به نظرم کارمند شهرداری بود ولی به آقای پاچه مشهور بود. سینمایی دایر کرده بود که تابلو نداشت و به سینمای آقای پاچه معروف بود. ۱۰ سال داشتم که برای اولین بار به سینما رفتم. سینمای آقای پاچه واقع در کوچه سینما، خیابان کرمان یزد، فیلم شب نشینی در جهنم را نشان می داد. این سینما به اصطلاح سینمای تابستانی بود.

گاه اتفاق می افتاد که شخص مهمی، خودش یا خانواده اش، بعد از اینکه ۲۰ دقیقه از فیلم گذشته بود به سینما می آمد. مسئول سینما با صدای بلند صدا می زد آی عباس آقا، خانواده آقای رئیس شهربانی تشریف آوردند، فیلم را از نو شروع کن. فیلم دوباره شروع می شد. بچه ها خوشحال می شدند که دوباره فیلم را می بینند و کف می زندند. گاهی هم خانواده روسا فکر می کردند مردم به خاطر آنها کف می زنند و خودشان را می گرفتند.

زمین را چمنزارهای بلند ، پوشانده است . گیاهان دارویی در اطراف روستا فراوان است . دامی که از این گیاهان می خورد ، شیر و گوشتش خوش طعم ،. خوشبو و خوش رنگ می شود . گوشت و لبنیات تولیدی در کوههای کردستان ، در جهان کم نظیر است. حیوانی که به دست این مردم سلحشور در این کوه ها و جنگل ها پرورش می یابد ، عالی ترین شیر و گوشن و پوست را ارائه می دهد . گوشت لطیف این حیوانات ، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد . این ها مواهب طبیعت هستند که به دست مردمان این کوه ها ، پرورش می یابند . عسل تولیدی در این کوه ها ، بی نظیر و جان افزاست . عسلی بدون تقلب و بدون غش. مثل ذات آدم هایش. در بهار و تابستان ، گاو ، بز و گوسفند در این چمنزارهای بلند ، چرا می کنند . مرغ و خروس های رنگارنگ روستاهای کردستان به ارژنگ مانی می مانند .