کتاب شاهنشاهی ایران، پیروزی عرب ها و فرجام شناختی زردشتی

Iranian Kingship
(تاریخ فارس و فراسوی آن در پایان دوره باستان)
  • 15,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: توس توس
    نویسنده:
کد کتاب : 46476
مترجم :
شابک : 978-9643157371
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 120
سال انتشار شمسی : 1393
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب شاهنشاهی ایران، پیروزی عرب ها و فرجام شناختی زردشتی اثر تورج دریایی

این کتاب مجموعه ای از سه سخنرانی است که توسط موسسۀ شرقی ک. ر. کاما در آگوست ۲۰۱۰ م. برگزار شده است. نخستین سخنرانی با عنوان «شاه مرده است. زنده باد بسیاری پادشاهان و ملکه ها: شاهنشاهی ساسانیان در آشوب (۶۵۱ – ۵۹۰ م.)»، به مطالعۀ تاریخ پایان دورۀ ساسانیان از مرگ خسرو دوم در ۶۲۸ م. تا یورش های عرب های مسلمان به فارس در۶۳۲ م. خواهد پرداخت. این سخنرانی به آشوب های پس از مرگ خسرو دوم می پردازد و تصویری از پایان تاریخ شاهنشاهی ساسانیان و چگونگی سقوط آنها به دست می دهد. دو دهۀ پایانی تاریخ ساسانیان به سه دورۀ ویژه تقسیم شده است: ۱. دورۀ برادرکشی و کاهش یافتن مشروعیت پادشاهی (۶۳۰ – ۶۲۸ م.) که با پادشاهی قباد دوم و پسرس اردشیر سوم آغاز می شود؛ ۲. دورۀ دو دستگی و جدایی (۶۳۲ – ۶۳۰م.)، که دورۀ فرمانروایی بسیاری از شاهان و ملکه ها همچون بوران، آزرمیدخت، خسرو سوم، خسرو چهارم، و پیروز است که گاه همزمان حکومت می کردند؛ ۳. دورۀ پادشاهی سرگردان (۵۶۱- ۶۳۲ م.) که خود این دوره، همزمان با فرمانروایی یزدگرد سوم و فتوح عربهای مسلمان در ایران است.
سخنرانی دوم با عنوان «جنگ، خون و پیروزی: فتح فارس به دست عربهای مسلمان»، به داده های سکه شناختی مورد نیاز برای مطالعۀ فتح فارس و تاریخ آن، و چگونگی فتح فارس به دست عربهای مسلمان خواهد پرداخت. فتح اولیۀ فارس کاملا خونین بود و چون مردم شهرهای فارس نمی توانستند با استفاده از نیروی جنگی در برابر عربهای مسلمان ایستادگی کنند، بارها دست به شورش می زدند. همچنین نشان داده می شود تاریخ هایی که در متن های اسلامی برای فتح فارس آمده است. با داده های سکه شناختی همخوانی ندارد، و به نظر می رسد که فتح فارس و به طور کلی شاهنشاهی ساسانیان به دست عربهای مسلمان بسیار طولانی تر از آن چیزی است که گزارش می شود.
سخنرانی سوم با عنوان «پایداری ایرانیان و خاطره؛ مکاشفۀ زردشتی به عنوان تاریخ» به مطالعۀ ستیز ها و شورش ها در برابر فتح ایران به دست عربهای مسلمان و سازش هایی که سرانجام بین فاتحان و شکست خوردگان به وجود آمد، خواهد پرداخت. همچنین فعالیت های حکام مستقل محلی و دیگر مدعیان همچون شورشیان عرب مسلمان و فرقه های مذهبی گوناگون برای در دست گرفتن قدرت در استان فارس مطالعه خواهد شد. سرانجام این سخنرانی می کوشد نشان دهد که چگونه مردمان زردشتی فارس گرفتاری های خود را نتیجۀ شکست سیاسی و سازش می دیدند. این موضوع با نگریستن به ادبیات آخرالزمانی زردشتیان که دیدگاه همگانی را دربارۀ رخدادهای سیاسی سده های هشتم و نهم به دست می دهند، روشن خواهد شد. همچنین این متن ها آخرین کوشش ساسانیان را برای پس گرفتن ایرانشهر از دست عربهای مسلمان بازتاب می دهند.

کتاب شاهنشاهی ایران، پیروزی عرب ها و فرجام شناختی زردشتی

تورج دریایی
تورج دریایی استاد «تاریخ ایران و جوامع پارسی‌زبان» و رئیس مرکز مطالعات ایراویراستاری نشریهٔ نامهٔ ایران باستان و انتشار مقالات در گاهنامه‌های مهم ایران‌شناسی از دیگر فعالیت‌های اوست.تورج دریایی در سال ۱۹۶۷ میلادی (۱۳۴۶) در تهران به دنیا آمد و دوران دبستان و دبیرستان خود را در ایران و یونان گذرانده و در سال ۱۹۹۹ از دانشگاه کالیفرنیا در لُس‌آنجلس دکترای تاریخ دریافت کرد. او در صفحه شخصی خود در مورد پیشینه خانواده خود نیز توضیح داده و آن‌گونه که از این ا...
دسته بندی های کتاب شاهنشاهی ایران، پیروزی عرب ها و فرجام شناختی زردشتی