کتاب سلسله های متقارن در ایران

Encyclopedia of islam
کد کتاب : 46687
مترجم :
شابک : 978-9645996947
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 246
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب سلسله های متقارن در ایران اثر مجموعه ی نویسندگان

کتاب سلسله های متقارن در ایران به تلفیق برخی از مدخل های کتاب دایره المعارف اسلام پراخته و آن ها را در قالب یک کتاب جمع آوی کرده است. این کتاب عقاید، اعمال، تاریخ و فرهنگ ایران را در بر می گیرد. مزیت منحصربه‌فرد دیگر این کتاب آن است که توسط یک محقق غربی با ایمان اسلامی نوشته شده است، و بنابراین قبلا به دلیل درهم‌تنیدگی فرهنگ‌ها با درک و احترام به مضامین و موضوعات تحت پوشش مورد تحسین قرار گرفته است. همه جنبه های اعتقاد مذهبی، مناسک، اعمال، نماز، جنبش های سیاسی مهم، رهبران معنوی و سیاسی، هنر، معماری، فرقه ها، قانون، نهادهای اجتماعی، تاریخ، قوم نگاری، ملل و دولت ها، زبان ها، علم، شهرهای بزرگ و مراکز آموزشی در این کتاب پوشش داده شده اند.
مقالات کتاب سلسله های متقارن در ایران با تحولات ایران پس از سقوط ساسانیان و برآمدن اعراب مسلمان آغاز می‌ شود و در ادامه به با بررسی تاریخ و فرهنگ حکومت‌ هایی ادامه می‌ پردازد که در چهار قرن نخست اسلامی در سرزمین ایران حکمرانی کردند و عمدتا از نظر زمانی، با یکدیگر همپوشانی داشته اند (متقارن بودند).

دو مقاله درباره‌ی دوره‌ی ورود مسلمانان به ایران پس از سقوط ساسانیان آمده است. سپس مقالاتی درباره ی درباره‌ی طاهریان، صفاریان و سامانیان وود دارد. مقاله‌ی "غزنویان" از برتولد اشپولر و مقاله‌های "غوریان"، "قراخانیان" (ایلک خانیان)، "آل مامون"، "آل فریغون" و "آل محتاج" (چغانیان) به قلم "ادموند کلیفورد با سورث" است. درباره‌ی علویان طبرستان و گیلان و دیلمان نیز مقاله‌ای در این کتاب آمده است.

کتاب سلسله های متقارن در ایران