کتاب تاریخ هجده ساله آذربایجان

Eighteen Years History of Azerbaijan
بازمانده تاریخ مشروطه ایران
کد کتاب : 13188
شابک : 978-9643511371
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 743
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

تاریخ هجده ساله آذربایجان
Eighteen Years History of Azerbaijan
کد کتاب : 120479
شابک : 978-9646261785
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 840
سال انتشار شمسی : 1386
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

تاریخ هیجده ساله آذربایجان
Eighteen Years History of Azerbaijan
کد کتاب : 4711
شابک : 9782000491767
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 955
سال انتشار شمسی : 1388
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

تاریخ هجده ساله آذربایجان
Eighteen Years History of Azerbaijan
  • 220,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: سمیر سمیر
    نویسنده:
کد کتاب : 4713
شابک : 9789642200047
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 667
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1942
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ هیجده ساله آذربایجان اثر احمد کسروی

تاریخ هجده ساله ی آذربایجان که با نام سرنوشت گردان و دلیران نیز شناخته می شود، اثر احمد کسروی، تاریخ نگار و حقوق دان و نظریه پرداز فرهیخته ی ایرانی است که آثار او از مرز هفتاد مجلد نیز گذشته است. وی از جمله اندیشمندانی بود که با تسلط به امور سیاسی، دینی، ادبی و زبان شناسی، آثاری با تحلیل های چند جانبه ارائه می کرد و چنان در بیان حقیقت های تاریخی کوشا بود که مورد تحسین دیگر پژوهشگران نیز قرار گرفت. نو گرایی و علم دوستی کسروی، او را در میان اندیشمندان زمان خود سرآمد ساخته بود و دوری او از خرافه و انجام پژوهش های عمیق برای ارائه ی اثر، به نظریات او اعتبار می بخشید.

از میان فعالیت های کسروی، عملکرد او در ثبت وقایع انقلاب مشروطه سبب ایجاد اثری به نام تاریخ هجده ساله ی آذربایجان شد که تحولات سیاسی و اجتماعی ایران در زمان مشروطه و بعد از آن را بیان می کند. از او اثر دیگری هم منتشر شده که بیشتر به وقایع قبل انقلاب مشروطه و شکل گیری کانون های مشروطه خواهی در استان های دیگر می پردازد اما وی که خود اهل تبریز بود و همواره در پژوهش و ثبت رویدادهای آن منطقه می کوشید، در این کتاب، اتفاقات و آثار مشروطه خواهی در خطه ی آذربایجان را با تاکید بر حوادث بعد از انقلاب مشروطه به رشته ی تحریر درآورده است.

این اثر که به دیدگاه خود نویسنده، ادامه ی کتاب تاریخ مشروطه ایران است، به همراه آن کتاب ابتدا به شکل مقاله های دوره ای در مجله ی ادبی و پژوهشی پیمان که مدیر مسئول آن خود کسروی بود، به چاپ می رسید اما در سال هزار و سیصد و نوزده توسط وی به صورت کتاب عرضه شد و اکنون از مهم ترین مراجع تاریخی عصر مشروطه به حساب می آید.

کتاب تاریخ هیجده ساله آذربایجان

احمد کسروی
تاریخ نگار، زبان شناس، پژوهشگر، حقوق دان و اندیشمند ایرانی بود. وی استاد ملی گرای رشته حقوق در دانشگاه تهران و وکیل دعاوی در تهران بود.احمد کسروی در حوزه های مختلفی هم چون تاریخ، زبان شناسی، ادبیات، علوم دینی، روزنامه نگاری، وکالت، قضاوت و سیاست فعالیت داشت. وی بنیان گذار جنبشی سیاسی-اجتماعی با هدف ساختن یک «هویت ایرانی سکولار» در جامعهٔ ایران، موسوم به جنبش «پاک دینی» بود که در دوره ای از حکومت پهلوی شکل گرفت.احمد کسروی خواستار مبارزه با «واپس ماندگی فکری و علمی» و روشن گری در تمامی وجوه زند...
دسته بندی های کتاب تاریخ هیجده ساله آذربایجان
قسمت هایی از کتاب تاریخ هیجده ساله آذربایجان (لذت متن)
تاریخ هیجده سالۀ آذربایجان دنبالۀ تاریخ مشروطۀ ایران است. و رویدادهای تاریخ مشروطه را پس از کودتای محمدعلی شاه تجزیه و تحلیل می کند. کسروی مینویسد: «... کم کم آوازۀ ایستادگیهای تبریز پراکنده گردید... روزنۀ امیدی در دلها پدید آمد و هر زمان مژدۀ نوینی از تبریز رسیده بر استواری آنان افزود... تبریزیان دولتیان را از شهر راندند». 

زمانی که «پانوف» مجروح شده بود و از او خون زیادی میرفت، سه ساعت استراحت کرده و در روز هشتم فروردین وارد بندر گز شدند و تلگراف و گمرک رو تصرف کردند و در آن زمان سی و شش تن سرباز و یک سرحد دار مسئول پاسبانی از این بندر بودند

تاریخ هجده ساله ی آذربایجان که با نام سرنوشت گردان و دلیران نیز شناخته می شود، اثر احمد کسروی، تاریخ نگار و حقوق دان و نظریه پرداز فرهیخته ی ایرانی است که آثار او از مرز هفتاد مجلد نیز گذشته است. وی از جمله اندیشمندانی بود که با تسلط به امور سیاسی، دینی، ادبی و زبان شناسی، آثاری با تحلیل های چند جانبه ارائه می کرد و چنان در بیان حقیقت های تاریخی کوشا بود که مورد تحسین دیگر پژوهشگران نیز قرار گرفت. نو گرایی و علم دوستی کسروی، او را در میان اندیشمندان زمان خود سرآمد ساخته بود و دوری او از خرافه و انجام پژوهش های عمیق برای ارائه ی اثر، به نظریات او اعتبار می بخشید. از میان فعالیت های کسروی، عملکرد او در ثبت وقایع انقلاب مشروطه سبب ایجاد اثری به نام تاریخ هجده ساله ی آذربایجان شد که تحولات سیاسی و اجتماعی ایران در زمان مشروطه و بعد از آن را بیان می کند. از او اثر دیگری هم منتشر شده که بیشتر به وقایع قبل انقلاب مشروطه و شکل گیری کانون های مشروطه خواهی در استان های دیگر می پردازد اما وی که خود اهل تبریز بود و همواره در پژوهش و ثبت رویدادهای آن منطقه می کوشید، در این کتاب، اتفاقات و آثار مشروطه خواهی در خطه ی آذربایجان را با تاکید بر حوادث بعد از انقلاب مشروطه به رشته ی تحریر درآورده است. این اثر که به دیدگاه خود نویسنده، ادامه ی کتاب تاریخ مشروطه ایران است، به همراه آن کتاب ابتدا به شکل مقاله های دوره ای در مجله ی ادبی و پژوهشی پیمان که مدیر مسئول آن خود کسروی بود، به چاپ می رسید اما در سال هزار و سیصد و نوزده توسط وی به صورت کتاب عرضه شد و اکنون از مهم ترین مراجع تاریخ نگاری عصر مشروطه به حساب می آید.